מניפולציות אודיו זו טכניקה שמאוד מאפיינת את ההפקות (הן האקוסטיות והן האלקטרוניות) בימינו. מדובר בתהליכים שאנחנו נעביר את קטעי האודיו שלנו (או קטעי ה-MIDI שלנו, הסבר בהמשך) בכדי לקבל גוונים, סאונדים ואנרגיה לשיר שלרוב יהיה קשה מאוד להשיג דרך עריכות סאונד בסיסיות בלבד. במהלך מאמר זה נעבור על טכניקות אפשריות לעריכה וכיצד מבצעים אותם.
רוצים להתחיל ליצור מוזיקה אלקטרונית? לפרטים נוספים על קורס EMP – המסלול המקיף ליצירה והפקה אלקטרונית במכללת BPM
איך ניגשים לעריכת אודיו?
המון מהסאונדים שנשמע בהפקות עכשיוויות יהיו תוצאה של תהליך עיבוד עריכתי שמעבירים קטעי אודיו, במילים אחרות Offline Processing. הכוונה היא כי לא מדובר בהכרח באפקטים שאנחנו שמים על המידע שלנו או משהו שקורה בלייב תוך כדי הנגינה, אלא ממש מטמיעים את העריכות אל תוך האודיו ובכך הופכים את העריכה לחלק קבוע ממנו.
אם נרצה לעשות את סוג העריכות האלה על קטעי MIDI, נצטרך לבצע פעולה שנקראת Render/Freeze & Flatten, שלוקחת תפקיד מידי שנמצא בפרויקט שלכם וממיר אותו לקובץ אודיו שניתן לערוך.
טכניקות מניפולציה ועיבוד נפוצות (Manipulation & Processing)
עריכות אודיו היא בעצם סוג של סינתזה. מדובר בעולם בפני עצמו שייפתח לכם המון דלתות לדברים שלא בהכרח ניתן להשיג בקלות (אם בכלל) דרך פלאג-אינים.
מניפולציות אודיו – פייד-אין\פייד-אאוט (Fade-In/Fade-Out)
אחת מהעריכות הבסיסיות יותר. בהמון מקרים אוטומציות ווליום ייקחו המון זמן, וייצרו כל מיני סוגים של אי-נוחות במהלך העבודה. כאשר אתם עובדים באודיו, אחת מהאופציות הראשונות שתעלה לכם על האודיו עצמו תהיה יצירת עקומת פייד-אין ופייד-אאוט למידע.
סיבה נוספת שזה שימושי היא כי לפעמים נרצה להשתמש בפונקציה הזאת בכדי לשנות את המעטפת של הסאונד, ולא רק ליצור אפקט של כניסה ויציאה. לדוגמה, יצרנו שכבה של הסנייר שמטרתה רק לתת גוון מסוים, אך הפאנץ’ מגיע מהסאמפל הראשי שלנו. נוכל לבצע פייד-אין קטן על הסנייר הראשון ואז להכפיל אותו כמה שנרצה. הרבה יותר פשוט מאוטומציה!
מניפולציות אודיו – רוורס (Reverse) וריוורב (Reverb)
רוורס יכול לתת טוויסט לסאונדים מסוימים ואפילו לקומפוזיציות שלמות בצורה מאוד יצירתית שקשה להשיג אחרת.
בנוסף, מדובר בטכניקה אשר מוחמאת מאוד משימוש יחד עם אפקטים. אחד מהאפקטים הכי נפוצים לעיבוד ווקאל נקרא Reverse->Reverb->Reverse, כאשר עושים רוורס למידע (לדוגמה לשירה), שמים עליו ריוורב, עושים שוב Render ורוורס חזרה. האפקט שיתקבל יעזור לשירות שלכם להתמקם באופן חזק מאוד במיקס, וייבלוט החוצה הרבה יותר. אפקט מגניב נוסף שניתן להשתמש בו הוא לקחת סאונד מסוים שמתחיל חזק ודועך (מצילה, הברה בודדת של זמר עם ריוורב, אקורד של פסנתר) ולעשות לו רוורס. מדובר באפקט מדהים ליצירת בילד-אפ במעברים בין קטעים!
אחד היתרונות הבולטים של הטכניקה היא שגם אם לקחתם מידע עם זנב ריוורב ארוך לצורך העניין, כאשר זה באודיו אתם יכולים לחתוך אותו. מדובר בטכניקה שעושים בה המון שימוש במוזיקה אלקטרונית כאשר רוצים גוון ריוורבי ללא הזנב הארוך שבד”כ לא משתלב טוב במיקס – קחו לדוגמה סנייר עם זנב ריוורב ארוך, בצעו Render ואז תחתכו את הזנב לפי רצונכם.
דוגמה לשימוש : בשיר Hello של Adele, ניתן לשמוע ב2:18 אקורד של פסנתר ברוורס המשמש כבילד-אפ לפזמון
מניפולציות אודיו – חיתוך (Chopping)
אפקט מאוד נפוץ במוזיקה האלקטרונית, ואחת מהטכניקות המתקדמות ביותר בעריכת אודיו. מה שצריך לעשות הוא לקחת קטע אודיו, ופשוט לחתוך אותו בדקדוק בכדי ליצור פראזה חדשה.
טריק מגניב להתנסות בכך הוא לחתוך קטע מלודי לחלקים שווים, לשים את כל החלקים בסאמפלר, ואז לנגן על ארפג’ייטור (Arpeggiator) כאשר כל התווים לחוצים. התוצאה תהיה במינימום מעניינת!
בנוסף, התנסו עם אפקטים לעריכות אינטואיטיביות כמו ה-Loop Mash המובנה בקיובייס, אשר יאפשר לכם פרוססים יחסית מסובכים בלחיצת כפתור פשוטה!
מניפולציות אודיו – טרנספוזיציה\פיץ’ שיפט (Transposition/Pitch Shift) ושימוש בסאמפלר (Sampler)
מדובר באפקט יחסית פשוט – הורדה והעלאה של הגובה המוזיקלי של קטעים מסוימים. אך האפקט שנוצר מכך יכול להיות מאוד מעניין.
נסו לעשות זאת לקטעים מלודיים, ריתמיים ואף לסקציות שלמות בשיר!
בנוסף, נסו לקחת חלקים קטנים של אודיו ולשים אותם בסאמפלר בסגנון ה-Simpler/Sampler של אייבלטון לייב, ובכך תוכלו לנגן ככלי מקלדת על כל קטע אודיו שתרצו!
דוגמה : בשיר Water Me של FKA Twigs, כל הכלים המלודיים וההרמוניים בשיר בנויים מסימפול של הקול של הזמרת בלבד!
רוצים להתחיל ליצור מוזיקה אלקטרונית? לפרטים נוספים על קורס EMP – המסלול המקיף ליצירה והפקה אלקטרונית במכללת BPM
לקריאת מדריכי הפקה נוספים:
מניפולציות אודיו