הקלטת שירה, מדריך למתחילים

כמפיקים או אמנים אשר מתנסים בהפקה מוזיקלית, הקלטת שירה היא ככל הנראה אחד הדברים הראשונים שתרצו לעשות. הקלטת שירה היא תהליך פשוט במיוחד מבחינה טכנית, אך בקרוב נבין כי הוא לא האתגר הכי גדול שלנו במקרה הזה. במאמר נדבר על העקרונות המנחים ליצירת טייק שירה מוצלח, דרך התמקדות בפן הטכני והאנושי.

 

הקלטת שירה, איך מתחילים?

קיימות מספר גישות לנקודה בציר הזמן בה מתחיל התהליך של הקלטת השירה / ההפקה המוזיקלית של הזמר. אם נצא מנקודת הנחה כי אתם מקליטים אמן בתחילת דרכו (גם אם זה אתם) – הגישה הבריאה ביותר היא כי ההפקה מתחילה הרבה לפני שנכין את המיקרופון ומכשיר ההקלטה.

חשוב להבין: הפוקוס שלנו בהקלטת שירה הוא להשיג ביצוע כמה שיותר טוב ומרגש ליצירה שלשמה הוקלט, וכי התיעוד מספיק איכותי בכדי שיאפשר לנו המשך עבודה איתו מול עיבוד מרובה כלים, במידה ונרצה כזה בהמשך הדרך. המפתח להשגת ביצוע כזה מורכב מכמה משתנים.

 

הפקת שירה באולפן, הכנה ומבנה

לפני תחילת ההקלטה של כל כלי נגינה, נבצע Pre-Production. מטרת הפרה-פרודקשן היא לבצע את כל התהליכים שצריך לבצע בכדי שהזמר שנמצא מול המיקרופון יידע לתמרן את הביצוע שלו למקום טוב ויציב שנוכל לשמור להמשך: סגירת מבנה השיר, קביעת פרטים טכניים כמו הכפלות וקולות נוספים, זכירת הליריקה והאינטונציה, תשומת לב לדגשים ביצועיים כדוגמת איזון יחסי בווליום ומרחק מהמיקרופון תוך כדי הביצוע, ועוד רבים.

הבעיה שנובעת מתהליך הפרה-פרודקשן היא שהיא עלולה להפעיל לחץ לא רצוי על המבצע, אשר עלול לגרוע מהביצוע. לכן חלק אחר ולא פחות חשוב בפרה-פרודקשן (במיוחד אם אמנים אשר אתם עובדים איתם פעם ראשונה) הוא ההיכרות. הקדשה של חלק נכבד מהסשן (או אף רצוי בפגישה נפרדת טרם ההקלטות) להיכרות, תיאום ציפיות ויצירת אווירה שתהיה נוחה לזמר חשובה מאוד. לפעמים תגלו שדווקא טייק שלקחתם בתור גייד (טייק מדריך שנועד להיות חלק מהסקיצה הראשונית בלבד) הוא דווקא זה ששווה לשמור להפקה הסופית, אז יש להיערך לכל תרחיש, במידה ותגיעו בעיתוי לא צפוי לנקודה בה הזמר מצליח להרגיש בנוח.

חשוב לזכור – הזמר הוא אחד התפקידים הקשים והפגיעים ביותר ברוב ככל ההפקות, ותפקידנו כמפיקים לעטוף את האמן, בכדי שירגיש בנוח להיות חשוף מולנו ולתת ביצוע שירגש את המאזין, אפילו אם מדובר בעצמו.

 

סאונד להקלטות שירה

גם הסאונד יהיה משתנה עיקרי בתהליך הפקת השירה. אמנם לא ננסה לקלוע לסאונד הסופי שייכנס למיקס שלנו בסופו של דבר, משמע לא ניכנס לדקויות עם EQ “כירורגי”. אך חשוב שהסאונד יישמע טוב במידה מסוימת לזמר ששומע את עצמו, בכדי שחווית ההקלטה תעזור למבצע לצלול לעולם של היצירה המבוצעת.

במקרה של הקלטת שירה כחלק מיצירה שלמה, גם הסאונד של המעטפת על בסיסה תוקלט השירה חשוב לא מעט. קיימות לא מעט פילוסופיות לגבי באיזה שלב בהפקת היצירה נקליט את השירה, אך מסתמן כי אין גישה אחת נכונה והקו המנחה הטוב ביותר שניתן להסתמך עליו הוא המינימום ההכרחי שהזמר זקוק לו בשביל לספק ביצוע מרגש.

בפן הטכני, נשים דגש על כך שהזמר מוקלט בלי שהפלייבק או הקליק המושמעים לו באוזניות זולגים אל ההקלטה, נשתמש בפופ פילטר בכדי לרכך את הסאונד, ובמידה והציוד מאפשר זאת – נבצע הנחתה של תדרים נמוכים כבר ברמת ההקלטה. מצד שני, ניתן להתפרע ככל הניתן עם אפקטים אשר נשתמש בהם באינסרט, שכן אין להם השפעה על ההקלטה. חשוב לפקס את הזמר ולהבהיר כי גם אם הסאונד בעת ההקלטה נשמע לו טוב, זה די בהכרח לא יהיה הסאונד שיישמע בסופו של דבר בתוצר הסופי. אך אל תתנו לדגש זה לגרום לך להתפשר על סאונד לא טוב במטרה לתקן אותו בהמשך!

 

רוצים ללמוד כיצד לעשות מיקס לקטעי שירה? קראו את המדריך שלנו על מיקס ווקאלס!

 

הקלטת שירה, סיכום

אפשר להיכנס להמון דקויות ופרטים טכניים כאשר מדברים על הקלטה בכלל והקלטת שירה בפרט. אך במקרה של הקלטת שירה מדובר דווקא בנושא שבו הצד הטכני הוא באופן יחסי הזניח ביותר, וזאת כי אין תחליף לביצוע סוחף ומרגש. ניתן למנות דוגמאות רבות לאורך ההיסטוריה של ביצועים שהוקלטו בתנאים שלא עוברים את הרף הטכני מבחינת סאונד, אך בסופו של דבר הפכו להמנונים וחרכו מצעדים.

לכן המסקנה היא חד משמעית – הקלטת שירה טובה מתחילה במעטפת שאתם נותנים למבצע, אז אם יש דבר אחד שמומלץ להתמקד בו הוא דווקא מה שקורה לפני, אחרי ובין הטייקים השונים.

 

 

רוצים ללמוד סאונד, הפקה ומוזיקה בצורה מקצועית? לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוזיקלית במכללת BPM