מיקס ומאסטרינג, עבודה נכונה במיקסים

התמחות באומנות המיקס היא אחת היכולות החשובות ביותר שמפיק מוזיקלי יכול לסגל עצמו, אך עם היות המיקס תהליך חשוב במיוחד שרוב ככל היצירות המוזיקליות צריכות לעבור, מדובר גם בתהליך עם צד טכני שעלול להיות מאתגר ואף מסוכן כאשר נעשה בצורה לא נכונה. במאמר נסביר על התנהלות נכונה במיקס מבלי להשתגע או לעשות לעצמכם נזק בדרך.

 

המנעו מנזקי שמיעה במיקס דרך עבודה בעוצמות נכונות

נזיקה שמיעה במיקס, מדריך להימנעות - מכללת BPM

התרשים מעלה מציג בפנינו את עקומת פלטשר-מונסון (Fletcher-Munson Curve). התרשים הוא תוצאה של מחקר בו נבדקה הרגישות של אנשים שונים לתדרים מסוימים ע”פ עוצמה, והממצאים מציגים תמונה מעניינית – הרגישות השמיעתית שלנו משתנה מאוד בין התדרים, וכן איזון הרגישות בין התדרים משתנה לפי הווליומים. הכוונה היא שמיקס, כמו זה שאנחנו עובדים עליו לדוגמה, יכול להישמע לנו שונה מאוד כאשר נעבוד בווליומים שונים. התופעה מחריפה גם מבחינה אקוסטית, שכן עבודה בעוצמות גבוהות עלולה להדגיש את האופי שהחדר נותן לאודיו שלכם, בין אם מדובר בהגבר או הנחתה טבעית של חלקים מטווח התדרים.

חשוב גם לציין שהיחשפות לאודיו לאורך זמן ממושך מעייפת אותנו ברמה הפיזית והמנטלית, ומשך החשיפה הנדרשת בכדי להגיע למצב של עייפות מתקצרת מאוד ככל שעולים בווליום. לדוגמה – היחשפות לאודיו בעוצמה של 91dB SPL תביא אותנו למצב של עייפות תוך שעתיים, בעוד שעבודה ב-85dB SPL תביא אותנו למצב של עייפות תוך 8 שעות! שימו לב כי הבדל של 6dB SPL בלבד הוא בעל משקל משמעותי בהקשר הזה.

 

מה העוצמה הנכונה לעבודות אודיו ממושכות?

בהתחשבות בעקומת פלטשר-מונסון והיכולת שלנו להיחשף לעוצמה באופן ממושך ע”פ הטבלה מעלה, מסתמן כי העוצמה הבריאה ביותר לעבוד בה על אודיו היא 85dB SPL, שכן היא מהווה פשרה בריאה בין האיזון הטונאלי אליו ניחשף (שיהיה יחסית שווה לאורך טווח התדרים), לבין כמות השעות שמתאפשר לנו לעבוד ברצף ללא הגעה למצב של עייפות במהירות, לבין הרצון הטבעי שלנו לעבוד בעוצמה כמה שיותר גבוהה בעת עבודה על מיקסים.

למטרות אלה מומלץ לרכוש מד dB SPL, אשר דרכו תוכלו למדוד את העוצמה של הרעש אליו אתם נחשפים ובכך להגיע לעוצמה המדויקת ולאפשר לכם עבודה מאוזנת וקלה על האוזן.

 

 

נזקים פסיכואקוסטיים בעת ביצוע עבודות שמע

מיקס ומאסטרינג, עבודה נכונה במיקסים - מכללת BPM

גם בעת עבודה על אודיו באולפן, חשוב לקחת אמצעי זהירות כדוגמת עבודה בעוצמה נכונה, לקיחת הפסקות תכופות, ובאופן כללי להיות קשובים לגוף שלנו. כל טכנאי מיקס מכיר את התופעה בה אנחנו עובדים ברציפות במטרה לתקן בעיות קטנות, וכתוצאה אנחנו רק מרגישים שאנחנו מוציאים את המיקס מאיזון.

בנוסף לעייפות, למערכת השמע שלנו יש נטייה לפצות על חוסרים ועודפים בתדרים מסוימים (כתוצאה ממיקס לא מאוזן או האקוסטיקה בחלל בו אנו עובדים), כך ששמיעה ממושכת של מיקס שאינו מאוזן עלול לתת לנו אשלייה פסיכואקוסטית של איזון שאינו נמצא שם, ובכך יגרום לנו לקבל החלטות קריטיות בתהליך המיקס אשר מבוססות על תמונה שגויה.

 

עבודת מיקס, האחריות שלנו כאנשי אודיו

חשוב להישאר עירניים לכל אורך המיקס, ולהבין מתי אנחנו מעמיסים על עצמנו יותר מדי. שמים לב שהמיקס לא נשמע לכם טוב אבל אתם לא יודעים באמת להצביע למה? תופעה זו ועוד הן סימנים של עייפות ותשישות מעבודה ממושכת, וחשוב בשלב זה לקחת הפסקה של לפחות רבע שעה, ולנסות לשחזר את המיקס לנקודה האחרונה בה הוא נשמע לכם טוב ומאוזן. דרך נוספת היא זהירות בעת שמיעה ממוקדת של אלמנטים מסוימים במיקס, כדוגמת הטכניקה של מעבר על טווח התדרים עם EQ צר בכדי למצוא רזוננסים, אשר יכולה להיות יעילה בהמון מקרים, אך חשוב לזכור להנמיך את הווליום בעת שימוש בה שכן היא מסוכנת לשמיעה ומאיצה התעייפות.

 

וורקפלואו נכון במיקס

אם נודה בעובדות, מיקס יכול להרגיש לפעמים כמו עבודה משרדית. סידור ומיון של ערוצים וחלוקה לקבוצות, ניקוי מידע מיותר ועוד מטלות רבות שנכללות בו יכולות להתיש גם את חדורי המטרה הגדולים מבינינו. לכן חשוב לדעת כיצד ליצור Workflow שהולם אתכם, וכדאי לשים דגש על החלוקה בין הפן הטכני של המיקס (לדוגמה: ארגון ערוצים בקבוצות ויצירת מיקס באס, אוטומציות ווליום לשמירה על איזון, תיקוני פיץ’ וארגון כללי) לחלק האומנותי שלו (לדוגמה: שימוש באפקטים, צידודים, יצירת תמונה סטריאופונית מעניינת, העשרה הרמונית ויצירת תחושת חלל).

אותה הפרדה מתייחסת לעיקרון המגובה מדעית, המסביר כי ניתן לחלק את המוח האנושי לשני צדדים: האונה השמאלית – שאחראית על טיפול במטלות שקשורות להיגיון, מחשבה לוגית וארגון, לעומת האונה הימנית – שמתעסקת בעיקר במטלות היצירתיות שקשורות לדמיון והחזון האומנותי שלנו. המטרה כאן היא לשמור על רצף עבודה מעניין שמשלב עשייה שנוגעת בשתי אונות המוח האלה, תוך כדי שמירה על הפוקוס שלכם וללא התמקדות ולבסוף התשה של אחד מהם.

 

Source: Waves

 

רוצים ללמוד מיקס ומאסטרינג בצורה מקצועית? לפרטים על קורס מיקס ומאסטרינג אלקטרוני במכללת BPM לחצו כאן

 

לקריאת מדריכי מיקס ומאסטרינג נוספים:

מיקס, מדריך למתחילים

מיד/סייד

יצירת מיקס סטריאופוני רחב

מיקס על ערוץ המאסטר (Mix Buss Processing)

עיבוד מקביל (Parallel Processing)

איך עושים מיקס בצורה נכונה?

מאסטרינג, מדריך וטיפים למתחילים