תעשיית משחקי הוידאו, מבוא וסקירה

תעשיית משחקי הוידאו היא כיום תעשיית הבידור הרווחית ביותר בעולם, בפער. אם היינו צריכים לחשוב על המוצר הכי רווחי בתחום הבידור, כנראה היינו חושבים על ‘מלחמת הכוכבים’, ‘שר הטבעות’ או ‘הארי פוטר’ – אך למעשה המוצר שתופס את המקום הראשון עם רווחים של לא פחות מ-6 מיליארד דולר הוא משחק הוידאו GTA5! כוחה העולה של תעשיית הגיימינג הופך אותה לתחום מעניין ובעל השפעה, ומאפשר לאנשים מתחומים שונים כמו מוזיקאים לקחת חלק משמעותי בתעשייה הזאת כאפיק פרנסה עם פוטנציאל כלכלי עוצמתי. אז איך תעשיית משחקי הוידאו כיום עובדת? במאמר נסקור את תעשיית הגיימינג כיום כדי לעזור למוזיקאים המעוניינים להשתלב בתעשייה להבין טוב יותר את התחומים היותר ספציפיים שמדברים אליהם ולרמה המקצועית שלהם.

 

תעשיית משחקי המחשב, הקדמה

החיבור המאוד חזק בין תעשיית המוזיקה לתעשיית משחקי הוידאו הוא אחד שקיים כבר שנים, אך בימים אלו החיבור מתחזק עקב התעצמות תעשיית משחקי הוידאו, אשר מביא איתו ריבוי של יוצרים ומוצרים אשר מחפשים מוזיקה שתלווה אותם. גם מעבר למוזיקה – כל תחום האפקטים, הפוסט-פרודקשן, ואף המיקס והמאסטר לטריילרים, כולם הפכו לנחלתם המקצועית של מוזיקאים, אשר יכולים להשתמש בהרבה מהיכולות אשר רכשו בעשיית מוזיקה לסרטים ומדיה וויזואלית ולהפוך אותן לאפיק פרנסה משמעותי בתחום הגיימינג.

כדי לדבר על תעשיית משחקי המחשב כיום, נצטרך לקחת בחשבון כי מדובר בתעשייה שעברה מהפכה משמעותית והתעצבה מחדש ב-15 השנים האחרונות. בסופה של אותה מהפכה, שנגרמה בעיקר מכניסתם לעולם של האינטרנט והסמארטפונים, יצרה חלוקה בתעשייה לכמה תחומים מרכזיים, אשר לכל אחד מהם השלכות על אופי העבודה עם משחקים מתת-תעשיות אלו. והן:

 

משחקי קז’ואל והייפר-קז’ואל (Casual / Hyper-Casual Games)

משחקי קז'ואל והייפר-קז'ואל - מכללת BPM

משחקים מתחום הקז’ואל, כשמם, מאופיינים בהיותם משחקים קלילים במיוחד, אשר מטרתם העיקרית לספק לשחקן חוויה קליטה, קלילה, חברתית ואף מיידית. מדובר במשחקים שלרוב העלילה לא תהיה מרכיב מרכזי מדי בהם, והרבה פעמים יהיו במעמד של “שורפי-זמן”. משחקים לדוגמה מעולם זה: Fruit Ninja, Angry Birds, Flappy Bird, Candy Crush ועוד.

חברות אשר מייצרות משחקים מסוג זה לרוב יתאפיינו באופי יזמי / היי-טק, וניתן למצוא לא מעט חברות מובילות בסצינה הגלובלית של משחקים אלה אפילו בארץ – חברות ענת כמו Playtika, Plarium, Playstudios ו-TabTale.

 

משחקי אינדי ומיד-קור (Indie / Mid-Core)

משחקי אינדי ומיד-קור - מכללת BPM

קטגוריית משחקי האינדי והמיד-קור היא ההגדרה לה משתייכים רוב היוצרים בתעשיית משחקי הוידאו. מדובר במשחקים אשר מאופיינים בחווית משחק מעמיקה יותר ממשחקי הקז’ואל, ומיועדת לגיימרים אשר מייחסים יותר חשיבות לפעולת המשחק, אך באותה נשימה, נוצרים בסדר-גודל הפקתי ותקציבי מצומצם משמעותית לעומת משחקי הטריפל-איי (אליהם נתייחס בקטגוריה הבאה), עקב היותם עצמאיים, כשמם.

פרויקטים מקטגורייה זו יהיו בעיקר מאופיינים בעבודה יצירתית ומקצועית במיוחד אל מול הגבלות הפקתיות אשר דורשות מהנפשות הפעלות לדחוף את יכולותיהם למקסימום על מנת לשבור את תחושת המוגבלות התקציבית במשחק. מדובר בפרויקטים ארוכי-טווח אשר יתבצעו ע”י צוותים יחסית מצומצמים בכוח-אדם, אשר התנהלות הפאבליש (הפצת המשחק לתודעת הציבור) ברבים לרוב תתבצע אל מול חברות חיצונית, בניגוד לחברות הקז’ואל אשר לרוב יעדיפו את העבודה העצמאית בתחום זה.

תעשיית משחקי האינדי היא מהתעשיות המתפתחות ביותר היום בתעשייה הגדולה יותר של משחקי המחשב, וכיום קנייה של משחקי אינדי ע”י חברות גדולות יותר היא כמעט דבר שבשגרה. משחקי דגל אשר נופלים תחת קטגוריה זו: Journey, Unravel, Ori and the Blind Forest ועוד.

מגמת משחקי האינדי קיימת בעיקר מחוץ לארץ, וכרגע נמצאת בשלב של התהוות ראשונית בארץ. כמה מהדוגמאות החלוציות: TriangleSquare, Buck ו-Moduwar.

 

משחקי טריפל איי (AAA / Triple-A)

משחקי טריפל איי (Triple A) - מכללת BPM

את משחקי הטריפל-איי כולנו מכירים. מדובר במשחקים אשר מיוצרים ע”י חברות הענק שכל גיימר מכיר, עם תקציבי הענק שהפכו את חלקם למשחקים האייקוניים שהם. היצרניות של משחקים אלה קיימות כבר שנים בתחום הגיימינג, וצמחו יחד עם גדילתה של התעשייה עצמה לגופי הענק שהן היום – שמות כמו Blizzard, Rockstar, Ubisoft ועוד, אשר פונות לגיימרים המסורים שהמשחק בשבילם הוא משהו שנע בין תחביב מרכזי לדרך חיים.

משחקים בסדר גודל כמו משחקי הטריפל-איי הם אלה שהובילו לצמיחתם של אפיקי פרנסה משמעותיים אף לאלה שמשחקים עצמם במשחק, דרך פלטפורמות הסטרימינג השונות שהפכו אנשים כמו פיודיפאי (PewDiePie) דרך יוטיוב (YouTube) או נינג’ה (Ninja) דרך טוויץ’ (Twitch) לאנשים הראשונים שהצליחו ליצור פרנסה קבועה, מכובדת ויציבה במיוחד מתעשיית הגיימינג, זאת ללא (או לפחות לפני) שלקחו חלק ביצירה של משחק וידאו כלשהו.

לשם ההמחשה, דוגמאות למשחקים מהסוג הזה יהיו GTA5 (שהוזכר בהתחלה), ומשחקים נוספים כמו God of War, The Witcher, Red Dead Redemption ועוד.

 

חולמים להתברג בתעשיית משחקי הוידאו כמוזיקאים? לפרטים על קורס מוזיקה וסאונד למשחקי וידאו במכללת BPM