סיידצ’יין (Sidechain), מדריך למתחילים

השרשור הצידי הוא אחד מטכניקות ההפקה והמיקס הנפוצות ביותר בעולם המוזיקה, עם שימושים אומנותיים וטכניים כאחד, אשר יכולים להיות אחד מהצעדים הראשונים שלכם בדרך למיקס מאוזן וברור או תחושת אנרגיה ותזוזה ביצירה. במאמר נסביר מהו סייד צ’יין, מה השימושים הנפוצים בו, ואיפה נהוג/מומלץ להשתמש בו.

 

רוצים ללמוד סאונד והפקה בצורה מקצועית? לחצו כאן לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוזיקלית

 

מה זה סייד-צ’יין (Side-chain)?

סיידצ’יין הוא מנגנון על פיו אפקט של ערוץ אחד יחל את ההשפעה שלו על הערוץ דרך קבלת סיגנל ממקור חיצוני שהוא לא הערוץ עצמו. הדוגמה הקלאסית והנפוצה ביותר היא בקומפרסור: בעוד שבשימוש סטנדרטי קומפרסור יבצע את ההנחתה ברגע שהסיגנל עליו החלנו את הקומפרסור יעבור את הטרשהולד, קומפרסור שיעבוד בסיידצ’יין יבצע את ההנחתה על הערוץ כאשר ערוץ אחר שנגדיר לו יעבור את הטרשהולד, לדוגמה ערוץ של גיטרת בס אשר יונחת כאשר הקיק מתנגן.

את הסיידצ’יין אפשר לשמוע גם בחיי היומיום שלנו. כולנו מכירים את האפקט ברדיו שברגע ששדרן הרדיו מדבר, ואך ורק כשהוא מדבר, השיר המתנגן ברקע יורד בווליום, וחוזר לווליום רגיל ברגע שהשדרן מפסיק לדבר. התופעה מתרחשת דרך החלה של קומפרסור על המוזיקה, כאשר ערוץ הקול של השדרן מהווה הטריגר להחלת האפקט בשרשור צידי.

 

שימושים נפוצים ב-Side chain

סיידצ'יין קומפרסור באייבלטון לייב - מכללת BPM

ניתן להשתמש בסיידצ’יין עם מגוון רחב של אפקטים, כפי שציינו.

 

סייד צ’יין קומפרסור (Sidechain Compression / Ducking Compressor)

הסוג הנפוץ ביותר של סיידצ’יין, כפי שציינו. קומפרסור עם אפקט הסיידצ’יין יכול לסייע לנו בהמון מקרים בהם נרצה להגדיל את הנוכחות של כלי / תפקיד אחד לעומת תפקיד אחר, במיוחד כאשר קיימת התנגשות בין התפקידים בצורה אשר יוצרת מיסוך (Masking) שגורמת לערפול מסוים.

דרכי שימוש נפוצות יכולות להיות:

  • קיק דראם שמנחית את הבאס עקב עומס ב-Low-End אשר פוגע בנוכחות בריאה של שניהם.
  • מיקרופון אוברהד (Overheads) לתופים בו יש נוכחות לא רצויה של סנייר, ויכול לקבל הנחתה מערוצי ההקלטה של התופים המוקלטים בנפרד (Close Mic).
  • ערוץ שירה שממוסך ע”י ערוצים עשירים הרמונית אחרים כמו פסנתר או תופים, ולכן אפשר שיקבלו סיידצ’יין מערוץ השירה עצמו.
  • ערוץ ריוורב / דיליי עם זנב ארוך במיוחד אשר מקבל סיידצ’יין מהתפקיד עליו שמנו את הריוורב, כך שהאפקט יישמע רק בקטעים בהם הערוץ לא מתנגן.

 

בנוסף לשימוש היחסית פונקציונלי של קומפרסור שמטרתו לפנות מקום לכלים / תפקידים אחרים במיקס, השימוש באפקט ה’דאקינג קומפרסור’ (Ducking Compressor, כלומר קומפרסור ש’מכופף’ תפקיד אחד לטובת אחר) יכול להיות אומנותי במיוחד כאשר מקצינים אותו ומשתמשים בו על מספר ערוצים בו-זמנית (ערוצי Group / Buss), מה שיוצר את אפקט ה’פמפום’ (Pumping) שנפוץ במיוחד בז’אנר ה-EDM.

 

דוגמה לקיק שנותן טריגר סיידצ’יין לכל שאר המיקס (1:15)

סיידצ’יין גייט (Sidechain Gate)

גם הגייט אפקט יחסית נפוץ בעולם הסיידצ’יין, ומאפשר אפקט שלרוב ייחשב אומנותי. אם בשימוש מסורתי, הגייט ייאפשר לנו לשמוע את הסיגנל עליו נחיל אותו רק כאשר הוא עובר את הטרשהולד, בסיידצ’יין נשמע את הסאונד כאשר סאונד אחר עובר את הטרשהולד. המשמעות היא שנוכל לבחור שסאונד מסוים יהיה שמיע אך ורק כאשר סאונד אחר מתנגן.

אחד האפקטים הנפוצים שניתן ליצור בשיטה זו היא Gated Reverb, סאונד ששומעים את הריוורב שלו רק כאשר הוא מתנגן כאשר הזנב נקטע בסיום הנגינה. הדבר נפוץ במיוחד על תופי סנייר ויוצר סאונד שנורא אופייני לשנות ה-80.

 

סרטון מעניין על תופעת ה-Gated Reverb באייטיז וכיום

סייד-צ’יין פילטר (Side-chain Filter)

גם אפקטים כמו פילטר ו-EQ יכולים ליהנות מאפקט הסיידצ’יין. מדובר גם כאן באפקט שיכול להיות אומנותי במיוחד או פונקציונלי במיוחד, אשר פותח או סוגר את הפילטר שמוחל על סיגנל מסוים כאשר סאונד מתנגן.

במובן הפונקציונלי, תוכלו להשתמש בפילטר עם סיידצ’יין בכדי ליצור אפקט דומה לדאקינג קומפרסור, רק שיוכל על טווח תדרים ספציפי. הרי אם מיסוך בין שני ערוצים קורה אך ורק בגלל התנגשות בטווח התדרים הנמוך לדוגמה, אין סיבה שכל הסיגנל יונחת בכדי לפנות לשני מקום.

אותו שימוש אפשרי גם עם מולטיבנד קומפרסור (Multiband Compressor), כאשר מחילים את אפקט הסיידצ’יין רק על בנד אחד מתוכו שמוקדש לטווח התדרים בו קורה המיסוך.

 

Sidechain, סיכום

כאשר מגלים את הסיידצ’יין, מבינים כי המון בעיות של מיקס יכולות להיפטר דרכו. כל מה שצריך לעשות הוא לבנות היררכיה של התזמון בו אני רוצה שערוצים יופיעו, ומתי השלבים בהם לא יזיק לנו כי יבואו על חשבון הערוצים האחרים.

אך חשוב להבין שלמרות שאפקט ה-Sidechain נותן פיתרון לא רע לבעיות מיסוך, מדובר בפיתרון ‘פלסטר’, אשר לא יעשה את ההבדל בין מיקס שלא עובד למיקס שעובד. חשוב תמיד לחשוב מראש על עיבוד שעובד ומראש פותר בעיות של מיסוך, מאשר להסתמך על הסיידצ’יין מראש שייפתור בעיות מהסוג הזה.

כחוק כללי, נסו בתור התחלה להשתמש בסיידצ’יין כאפקט שהוא בעיקר אומנותי, והשתמשו בו אך ורק כאשר אתם לא מצליחים לפתור את בעיות העיבוד דרך אפקטים סטנדרטיים כמו EQ וקומפרסור.

 

את אפקט הסיידצ’יין תוכלו להשיג בקלות יחד עם אפקטים נוספים באמצעות כלים כמו Neutron 2 מבית iZotope!

 

לקריאת מדריכי הפקה נוספים:

טכניקת ריבוי-שכבות

מניפולציות אודיו

סאמפלינג

סיידצ’יין