בינואר האחרון עלתה על בימת תיאטרון “הסמטה” ביפו ההצגה “התפוז המכני” עיבוד בימתי של בני יזרעאלי ליצירה המוכרת של אנתוני ברידג’ס.
את המשימה להלחין את פסקול ההצגה קיבלו בוגרי מכללת BPM – יהונתן בן דוד, בוגר מסלול ה –BSP אוקטובר 2009 וחבריו למסלול תומר סטרצ’נסקי ויאיר שפרלינג. כאשר יאיר אחראי על המיקס והמאסטרינג לפסקול.
השניים עבדו על הפרויקט במשך 3 חודשים, ושזרו בו מוזיקה מקורית יחד עם יצירות קלאסיות של בטהובן שחלקן עברו עיבוד ותזמור מחדש לצורך ההצגה, כאשר לאורך הדרך מלווה אותם חברם יאיר שאחראי על המיקס והמאסטר לפסקול, ועושה עבודה משמעותית לא פחות הדורשת התייחסות ספציפית ומיוחדת לאלמנטים השונים.
“המחזה עצמו אינו פשוט, מאוד דינאמי ומאוד מורכב, כך שגם העבודה עליו בכלל ומבחינה מוזיקלית בפרט, הייתה מאוד מאתגרת ותובענית, יחד עם זאת ההרגשה של לצאת מהחממה הבטוחה של הבית המוזיקלי שלי בשנתיים האחרונות שנקרא מכללת BPM , הייתה מאוד מתגמלת והיוותה הצצה ראשונית אך משמעותית לא פחות אל התעשייה , אי אפשר להתעלם מההתרגשות החיובית שעוטפת אותך בפעם הראשונה כשאתה עובד מול אנשים ושמות שמתגלגלים כבר מספר שנים באופן בלתי מבוטל בעולם הבידור והאומנות.” מעיד יהונתן.
האם הרגשתם את ההשפעה של הלימודים תוך כדי העבודה על ההצגה?
“במהלך הלימודים הרגשתי שאני צובר עוד ועוד כלים שיעזרו לי להוציא את המוזיקה והאומנות החוצה.״
לדעתי זוהי הגדולה באופי של המכללה, המוזיקה תמיד הייתה שם בפנים – וב BPM הראו לי עד מעבר לנדרש איך למצוא אותה ולהוציא אותה בצורה הנכונה ביותר “עבורי”, בין אם זה טכני או אומנותי.
לא תיארנו לעצמנו שהניסיון הראשוני שלנו בחוץ יהיה דווקא עם מחזה, זוהי הייתה חוויה בתולית לחלוטין ממנה למדנו המון וניתן לומר שגם את זה אנחנו חייבים למכללה שכן דרכה הגענו לפרויקט.”
איך היית מתאר את החוויה שלכם בקורס מוזיקה לסרטים?
“למדנו המון בקורס הלחנת מוזיקה לסרטים שהיה חלק מהמסלול ובהחלט תרם לנו מאוד להמשיך בכיוון המטרה אליה אנחנו שואפים. (עד היום אני בקשר עם מרצה הקורס – גיל נגל, איש יקר ומורה מצוין שהפך לחבר איתו אני נמצא בקשר תמידי), אך עבודה עם פרויקט כל כך דינאמי כמו הצגה היה משהו חדש לגמרי עבורנו.”
כאשר יוצרים מוסיקה לתיאטרון נכנס פקטור נוסף והוא הבמאי – איך התנהלתם בעבודה מולו?
“דרישות הבמאי היו מאוד מגוונות , מה שדרש פסקול מאוד ורסטילי בהתאם למתרחש בהצגה – בין אם היה זה קטע תזמורתי, אלקטרוני, אוריינטלי, מערבי , אווירתי או תמטי, או שילוב של כמה מהאלמנטים ביחד. כמו כן העבודה הייתה צריכה להיעשות בריכוז רב לתוך הדינאמיקה של ההצגה עם לא מעט הפתעות, שינויים ורעיונות שנסגרו סופית ביום הבכורה עצמו, בהצגה לרוב אין את הנוחות הטכנית המיידית כמו בעבודה מול פריימים מדויקים בסרט, למזלנו היו לנו את הכלים שרכשנו בלימודים אשר נתנו לנו את היכולת להיענות לכל הדרישות הנ”ל, בלעדיהם באמת שהיינו אבודים.”
עם אילו תובנות יצאתם מהפרויקט?
“בתעשייה היום ובכתיבת פסקולים במיוחד, צריכים לדעת להלחין ולהפיק הכול , אתה יכול להתבקש לכתוב קטע סימפוני אבל עם תמיכה של מרקם אלקטרוני ויום למחרת יכולים לשאול אותך “תגיד, אתה יכול לעשות יוונית?”.
במוזיקה לעולם לא מפסיקים ללמוד ותמיד רוכשים יכולות חדשות, אך אני יכול לומר בלב שלם שאני מרגיש כי קיבלתי את כל היכולות והידע המוזיקלי האפשרי להיענות לכל דרישה וסגנון הפקה שבו אחפוץ, משיעורי ההרמוניה והקונטרפונקט עד שיעורי סינתזה מודולרית, מעיבוד ותזמור עד הפקה אלקטרונית, מסאונד עד מוזיקת עולם, מקומפוזיציה עד מוזיקה לסרטים ,הכול מהכול, מפה אפשר רק להתפתח הלאה בזכות כל הידע הזה.”
ומה הלאה עבורך?
“כרגע לאחר סיום הלימודים וההצגה אני עובד על עוד פרויקטים באופק ועל התקדמות טכנית, אומנותית ועסקית בתעשיית כתיבת הפסקולים לסרטים ומשחקי מחשב, משהו שלא הייתי יכול לעשות ללא העולמות שנפתחו בפניי במהלך הלימודים.”
ההצגה הבאה תתקיים ב 23.2 בתיאטרון הסמטה.
לפרטים נוספים על קורסים ומסלולים