מה בתיק? המדור החודשי שפותח לDJ’s של BPM את התיק, והפעם DJ KEEN
מידי חודש תקליטן נבחר יפרוש את תוכן תיק התקלוט שלו לעדשת המצלמה ויפרט על הסט אפ איתו הוא עובד. את יריית הפתיחה של “מה בתיק?” נערוך עם איש הדיגיטל של המכללה אורן זיגלמן, הידוע כדי ג’יי Keen.
למי שלא מכיר, די.ג’י Keen, הוא אשף פטיפונים עם ניסיון מקצועי עשיר. את תחילת הקריירה החל כחלק אינטגרלי מ- Submob Crew והיום מתפקד שלוש שנים כרזידנט של הליין היוקרתי – Random Circles. לאחרונה נבחר לאחד מעשרת תקליטני ההיפ-הופ המובילים בישראל ע”י מגזין Time Out ומדי שבוע תוכלו למצוא אותו מתקלט במועדונים החמים בסצנה התל אביבית או חולק במות עם תקליטנים בין לאומיים. בין היתר חימם אמנים מובילים כמו: BODDIKA, UZ, BENGA, CASPA, DEADBOY , MELE, ROSKA, ועוד רבים אחרים.
קצת על הסט אפ המועדף עלי:
חשוב לי להדגיש שתוכן התיק שלי הוא בבסיס לשינויים, הכוונה היא שעבור כל גיג אני אורז מעט אחרת אבל לרוב הציוד שנכלל בתיק נראה דומה לתמונה. הציוד לו אני זקוק במועדון כולל זוג פטיפונים של טכניקס, איתם אני עובד עם תקליטי Time Code המתקשרים עם תוכנת Serato Scratch Live (כן אני עדיין עובד עם הגרסה הישנה, לדעתי היא כתובה בצורה טובה יותר שצורכת פחות משאבים מהמחשב). במידה ואין פטיפונים, אני זקוק לזוג או שלושה CDJ’s 850 ומעלה, גם איתם לרוב אני עובד עם Serato במצב HID אך אם מדובר בתקלוט של עד שעתיים, אני אגיע רק עם זוג USB Drives מלאים בתוכן מה- Rekordbox ואוזניות. הסט אפ הקליל הזה צובר אצלי תאוצה בשימוש לאחרונה, בעיקר לאחר השידרוג של התוכנה לגרסא 3. לגבי מיקסר – חובה בכל סט-אפ, תמיד אעדיף פיוניר 800 ומעלה או מיקסר של Rane, כל דבר אחר מבחינתי הוא בחזקת עונש.
אז מה בתיק?
מחשב מקינטוש מקבוק לבן 13″ שנת 2006 – סוס עבודה. קניתי אותו כמחשב משני לתקלוט בלבד לפני כחצי שנה ב 800 שקל והוא שווה כל אגורה. גם מטען זה חשוב ביותר, בלעדיו אנחנו בבעיה גדולה. בגדול לא אכנס למלחמת PC vs Mac, לדעתי מקינטוש הם מחשבים פשוטים שלעולם לא איכזבו אותי מול קהל ונסתפק בזה.
USB Drive x 2 – זוג פלאש דרייבז של ADATA בנפח 32 ג’יגה. עליהם אני מאחסן את כל התוכן מה- Rekordbox. בנוסף, תמיד יש לי את הקובץ טיים קוד לגיבוי במידה ומצב HID לא עובד.
iPad2 – אומנם הדגם הזה כבר נחשב לגטו, אבל הוא מספק את הסחורה כשלט midi נהדר לתוכנה על מנת להפעיל cue points, loops ואפקטים שונים. תמיד, במידה ואפשרי, אני אעדיף את המחשב בצד ואת האייפד במקום נגיש, כך שתיהיה לי גישה טובה להתבוננות על הקהל וכמה שפחות נגיעות במחשב או זמן מסך. לא סובל מחשב בפנים.
*תוכנת הmidi המועדפת עלי כרגע היא הremote.
אוזניות Sennheiser HD 25-1 II – כן, הדגם האגדי. היו לי המון סוגי אוזניות וכולן נשברו או לא היו מספיק נוחות. ה25 של סנהייזר מספקות סאונד מאוזן וחזק המאפשר לעבוד בסביבות קשות מבחינה אקוסטית או ללא מוניטור בעיקר בזכות הבידוד המוגזם שלהן. העובדה שיש המון חלקי חילוף, בשילוב איכות סאונד ואיכות לצד קלות ועמידות גבוהה הופכות אותן by far לאוזניות הטובות בשוק. אל תתפתו לצעצועים שונים שקיימים היום, ממליץ בחום רב עליהן.
Serato Performance Vinyl – הסדרה השלישית והמשופרת של תקליטי הטיים קוד. עובדים הרבה יותר טוב מהגרסה השנייה, תגעו בהם פעם אחת ולעולם לא תחזרו אחורה.
Western Digital 500 GB – הכונן הזה הוא לב העניין. כל המוזיקה שלי נמצאת עליו. את הספריות והמוזיקה שלי אני מארגן ב-iTunes , מעבר שלקח לי חודש שלם, אבל זהו המהלך החכם ביותר שעשיתי. iTunes היא תוכנה חזקה, שעם ה-Scripts הנכונים הפכת לדבר הכי טוב שהכרתם לניהול מוזיקה. הרציונאל, פרט לארגון מוזיקה יעיל, הוא המעבר בין הפלטפורמות. היום אני יכול לעבור מSerato ל-Traktor או Rekordbox בלחיצת כפתור, או אפילו להתארח במחשב של מישהו אחר בקלות כי כל התוכנות יודעות לקרוא מספריית iTunes.
Rane SL 3 – הכרטיס קול של Rane המיועד לתוכנת Serato. קניתי אותו ממישהו במחיר מציאה, סה”כ הסאונד טוב מאוד והאמינות שלו היא אבסולוטית. ניתן לעבוד איתו גם עם 3 דקים או להקליט את הסט. אני שומר בפנים גם את ה-CD’s של הטיים קוד כגיבוי לגיבוי.
סליפ מאטס של Technics – אין הרבה מה להוסיף, לכל אחד יש את הסליפ מאטס שנוחים לו לסקראצ’ינג ועבודה שוטפת. אלה נוחים לי, והשיק הוורד לדעתי מגניב.
מפצל USB 2 DLink – כשאני עובד עם נגני CDJ ולפטופ אני מעדיף לא להשתמש בטיים קוד אלא ב HID (מצב חיבור ישיר למחשב) שהופך את הנגנים בעצם לקונטרולר מתוחכם ובעצם פותח את כל הפונקציונאליות והפיצ’רים שלהם – דבר שלא אפשרי בעבודה עם טיים קוד פשוט. לצערי במחשב יש לי רק זוג פורטים של USB 2 ובגלל זה אני חייב מפצל עבור כל החיבורים טיפ חשוב – לקנות מפצל USB עם שנאי מתח – רגיל לא יוכל לעבוד עם העומס.
Ortofon Pro S – זוג מחטים של אורטופון. בסך הכל הם בסדר גמור, מחט אמינה עם סאונד סביר וקריאה טובה במשקל 4גרם שזה מעט הרבה ועלול לפגוע בתקליטים רגילים. לאחרונה אני שוקל מעבר ל-Shure 44-7 שהיא מחט מאוד מומלצת לעבודה עם תקליטי טיים קוד, ובאופן כללי לתקליטי Bass Music (יש לי הרבה) ואני נהנה לתקלט אותם כשמתאפשר.
ספריי מגעים – לאור מצבם של הפטיפונים בעיר, חשוב לקחת את זה כמו מקדם הגנה לים. לרוב זה פותר בעיות חיבוריות בין המחט לזרוע – ליקוק המחט וטקסים פגאניים אחרים פוגעים מאוד בנקודות המגע, זה פתרון זמני אבל תשלמו ביוקר לאחר מכן.
דאודורנט ספריי Gillette כחול – הדבר הכי חשוב בתיק, ריח מעולה שנשאר לאורך זמן. תיהיו מודעים לעצמכם לאחר סט בסביבת מועדון.
שלושה טיפים חשובים בהקשר של ציוד:
1.תמיד תוודאו איזה ציוד יש במועדון או במקום שבו אתם מתקלטים – תכירו את הציוד שאיתו אתם עובדים מראש, אל תהיו מופתעים אף פעם. זה לא מקצועי!
2. עברו לאייטונס – הרבה מפחדים \ שונאים את המחשבה הזאת בכלל. יש המון סיבות לעשות את זה ולהנות מכל העולמות. כמו כן, אני ממליץ להתחיל לשקול מעבר ל Rekordbox זה העתיד. בלי קשר, להגיע לתקלוט עם אוזניות וזוג USB בכיס זה תענוג על גבול ‘מרגיש אסור’.
3.הכירו את הציוד שלכם לרמה הסופית ו”בזבזו זמן” בלחקור אותו לעומק – אין כמו להרגיש בבית כשאתה מחוץ לבית. למדו כל דבר קטן, כל פיצ’ר ובעיקר תפעול תקלוט בלייב – לעולם אין לדעת מתי זה יהיה יעיל וכמובן תחושת הביטחון שלכם תעלה מאוד.
לפרטים והרשמה על קורס די ג’יי במכללת BPM