אולפן ביתי : על טכנאים ומפיקים

מאת איל שינדלר, מרצה בכיר לסאונד

המפיק המוסיקלי:

בהקלטת אלבומי מוזיקה באופן מסורתי (כמו שהיה מקובל עד בוא המחשב, ופריצת האולפן הביתי), היו מעורבים מספר גדול של אנשים. האומן היוצר, מעבד, נגנים, מתזמר, טכנאי הקלטה, עוזרי טכנאי, נציגי חברת התקליטים ועוד. ועל כולם היה מנצח המפיק מוזיקלי. תפקיד המפיק הוא מורכב. הוא מנהל את סשן ההקלטות, קובע מה יוקלט מתי, אם להתעכב על בעיה או להמשיך הלאה. הוא מנחה את המוזיקאים ואת הטכנאים בעבודה על הקטע וגם דואג לעמידה בלוחות זמנים ובתקציב. מהמפיק נדרש גם ידע טכני וגם השכלה מוזיקלית רחבה.

טכנאי הקלטות:

יד ביד עם המפיק עבד טכנאי ההקלטה. באותם ימים תפעול אולפן הקלטות היה מורכב מאוד ודרש מהצוות הטכני עבודה רבה. שולחן הבקרה (המיקסר) היה גדול, מכשירי ההקלטה היה מסורבלים ודרשו תפעול ותחזוקה בנפרד, וגם מכשירי העיבוד החיצוניים (פלאגינים) הוסיפו מורכבות לסיפור. כיום תפעול כל המכשירים האלה דורש רק מקלדת, עכבר וזוג ידיים. למעשה אפשר לומר שהמפיק היה בעל החזון ותפקיד הטכנאי היה לעזור לו לממש אותו.

אולפן ביתי:

מאז השתנו הרבה דברים. הקמת אולפן כבר לא דורשת השקעה של סכומי עתק. כל אחד יכול להקים בביתו, בהשקעה לא גדולה, אולפן שיכול לתת תוצאה מסחרית. הפקות רבות עושות את רוב תהליך ההקלטה והמיקס באולפן ביתי, בלי לחץ של זמן, והולכות לאולפן גדול אך ורק לצורך הקלטת תופים או להקלטות מורכבות אחרות. אבל כאן גם טמון המלכוד.. רכישת ציוד תיתן לנו את האופציה הטכנית לבצע הקלטה ומיקס ברמה גבוהה. אבל כדי שזה באמת יקרה לא  מספיק הציוד. דרוש לנו גם כל הצוות שהיה עובד על פרוייקט כזה בעבר, או לפחות, הידע שלו. למעשה, בגלל נוחות העבודה באולפן מבוסס מחשב, המפיק יכול לתפעל את המחשב בעצמו וירד הצורך בטכנאי שיעזור לו לממש את חזונו. נוצר תפקיד חדש של “מפיק-טכנאי-מוזיקאי” (אל תשתמשו בזה, אף אחד לא באמת קורא לזה ככה…). אחד שיכול לתפעל את הציוד הטכני, לבצע הקלטה איכותית בתנאים ביתיים ובאולפן מקצועי, יודע לעשות מיקס חזק ומרגש, לייעץ לנגנים בנוגע לעיבוד, לכתוב תווים לכנר שמגיע לסשן, וגם לתפוס גיטרה, עוד או חליל ולהקליט את עצמו…

או שבעצם המפיק-טכנאי-מוזיקאי נמצא פה כבר ממזמן?

אחרת איך אפשר להסביר תופעה כמו אלן פרסונס (Alan Parsons), הטכנאי שהקליט עבור הפינק פלויד את Dark Side of the Moon, בזמן ביצוע ההקלטות גם תרם רבות להפקת האלבום (למשל הוא הציע להוסיף את תיקתוק השעונים בתחילת Time, והוא זה שהציע את הזמרת ששרה את הסולו ב-The Great Gig In The Sky), ולאחר שנים מספר התגלה כמוזיקאי פורה ומצליח בפני עצמו…

למידע נוסף אודות לימודי מקצוע המפיק המוסיקלי הקלק/י