איך להפוך את המוזיקה שאני שומע בראש למציאות? (חלק א’)

כמעט לכל אדם יש מוזיקה שמתרוצצת לו בראש, ומחכה שיהפכו אותה לטראק\שיר שייצא החוצה לאוויר העולם. אחד הדברים החשובים לדעת כיוצרים ומפיקים הוא לקחת את השיגעון שנמצא בתוך הקופסה הזאת שנקראת הדמיון שלנו, ולהפוך אותה לבשר בתוך תוכנה, שנוכל לשתף עם העולם. אז מה נדרש מאיתנו בכדי לדעת איך להוציא מוזיקה מהראש? מדובר בשאלה גדולה שננסה לענות עליה במהלך 2 חלקי המאמר הזה. לחלק ב’ לחצו כאן!
רוצים ללמוד מוזיקה וסאונד באופן מקצועי? לפרטים על קורסים ומסלולים מקיפים במכללת BPM

 

נגינה על כלי נגינה מוזיקלי

ללמוד לנגן על כלי נגינה היא החלטה מצוינת למי שמעוניין להתחיל לתרגם את הרעיונות המוזיקליים שלו למשהו שניתן להשמיע.

היכרות עם כלי נגינה בצורה אולטמיטיבית יכול גם להיות כל מה שאתם צריכים בכדי להוציא את היצירה שלכם החוצה – זאת מפני שהכלי יכול לשמש בקלות כפלקט יצירתי עליו אתם מוצאים את המוזיקה שלכם וגם יכולים להתעסק איתה ולשפר אותה, ואת התוצאות ניתן לשמוע באופן מיידי.

כיוצרים, במידה ואנחנו מתכננים לעשות זאת באופן עצמאי, חשוב ללמוד כלי שהוא מאוד וורסטילי, כלומר כלי עם מנעד צלילים רחב אשר ייאפשר לכם כתיבת תפקידים מהחלק הנמוך של המנעד המוזיקלי (מה שבסופו של דבר יוכל להיות מנוגן ע”י גיטרת באס חשמליות או קונטרבאס, לצרוך העניין), ועד לחלקים הגבוהים אשר יוכלו להיות המנגינות שתשירו או שינוגנו ע”י כלי סולני.

 

כלי נגינה מומלצים

כלים מעולים לקריטריונים האלה הם גיטרות (חשמלית, קלאסית, אקוסטית וכו’…), פסנתרים (כנף, קלידים, פסנתרים חשמליים וכו’…) או אפילו מקלדת שליטה בסיסית שדרכה אתם מנגנים על מגוון רחב של כלים ממוחשבים על תוכנת סאונד והפקה (DAW – Digital Audio Workstation) כדוגמת קיובייס או אייבלטון לייב.

 

אייל ריץ’, מרצה לתיאוריה מוזיקלית במכללת BPM, מעביר שיעור על שימוש באקורדים


שימו לב כי אתם משתמשים בכלי הנגינה שלכם כפלטפורמה להיכרות עם שפה מוזיקלית – שמות התווים, כיצד הם בונים אקורדים, מבנה של יצירה ועוד… מה שמוביל אותנו לנקודה הבאה שלנו!

 

היכרות עם שפה מוזיקלית ופיתוח שמיעה מוזיקלית

חלק בלתי נפרד מהוצאת מוזיקה מהראש הוא כמובן לדעת איך לקרוא לה בשמה. דרך למידה של תיאוריה מוזיקלית תוכלו להבין איך לתרגם את המנגינות שנמצאות בראש שלכם לשפה שתוכלו לדבר דרך כלי נגינה!

 

תווים

בתור התחלה נציין שחשוב לדעת באופן בסיסי את הצלילים הקיימים לרשותכם – דו (C), רה (D), מי (E), פה (F), סול (G), לה (A) וסי (B) (ומה שביניהם), כיצד בונים דרכם אקורדים (לדוגמה הצלילים דו, מי וסול שבונים את אקורד דו מז’ור\C), סולמות מוזיקליים (לדוגמה סדרת התווים מדו עד סי שרשומה בתחילת הפיסקה היא סולם דו מז’ור / C Major scale).

פיתוח שמיעה מוזיקלית

לאחר שהבנתם איזה תווים נמצאים לרשותכם, הדבר השני הכי חשוב לאחר מכן הוא גם ללמוד איך לזהות אותם משמיעה כמובן! פיתוח שמיעה הוא תחום אימון שטומן בחובו מיומנות חשובה אשר תשמש אתכם המון בתור מוזיקאים – שכן מעבר ליכולת לתרגם את מה שאתם שומעים לשפה מוזיקלית כתובה, היא גם מעולה לפיתוח הזיכרון ותסייע לכם באופן פשוט ונוסחתי יותר להבין את הרעיונות שעולים לכם. הרי הרבה יותר פשוט לזכור סולם דו מז’ור מאשר “דו, ואז רה, ואז מי, ואז פה…” וכו…

דרכים מעולות לפיתוח השמיעה שלכם היא שימוש באתרים כמו Teoria.com אשר כוללים בתוכם תרגילים אשר יכולים לפתח את השמיעה שלכם באופן הדרגתי. הדרך המומלצת לעשות זאת היא להתחיל משמיעת תווים בודדים, ולאחר מכן להתקדם לדברים כמו מרווחים/Intervals (שני צלילים שמנוגנים יחדיו), ולאחר מכן אקורדים (בתור התחלה הבדלה בין אקורד מז’ור (Major) למינור (Minor), ולאחר מכן הוספה של אקורדים נוספים כמו המוקטן (Diminished) והמוגדל (Augmented). מי יודע, אולי תגלו כי ברשותכם שמיעה אבסולוטית? (היכולת לזהות כמעט כל צליל אפשרי כתו עם שם).

דרך נוספת לפיתוח השמיעה היא דרך כלי נגינה – קחו את היצירות האהובות עליכם ונסו להוציא את כל התפקידים שאתם מצליחים לשמוע על כלי הנגינה שלכם! לאחר מכן נסו ללוות את היצירות האהובות עליכם – זה תרגיל מעולה שכן אתם גם מפתחים על הדרך את יכולות הנגינה, חוש הקצב שלכם וגם הזיכרון המוזיקלי!

לחלק ב’ של המאמר לחצו כאן!

 

 

רוצים ללמוד מוזיקה וסאונד באופן מקצועי? לפרטים על קורסים ומסלולים מקיפים במכללת BPM