מגזין המוסיקה העצמאי Andy Was Wrong בשיתוף מכללת BPM מציגים: See You in Heaven- אלבום מחווה לאליוט סמית’

נעמה הכהן בהקלטות הפרויקט // צילום: ערן גלובוס, עורך המגזין Andy Was Wrong

בימים אלה יוצא לאוויר העולם אחד הפרויקטים המיוחדים בעולם המוסיקה הישראלי – האלבום See You In Heaven, פרי שיתוף פעולה בין מגזין המוזיקה העצמאי Andy Was Wrong לבין BPM, המכללה של תעשיית המוזיקה, וכמו תמיד, אתם מקבלים ראשונים הצצה למאחורי הקלעים של תהליך ההקלטות וההפקה, בו נטלו חלק סטודנטים ובוגרים שלנו.

להאזנה לאלבום ולהורדה לחצו כאן
רגע לפני שאנחנו צוללים פנימה, כמה פרטים על הפרויקט עצמו: ב 22.10 מלאו 11 שנה למותו של אליוט סמית’, ששיריו בוצעו בין השאר ע”י מדונה, Pearl Jam, Beck ועוד ואף היה מועמד לפרס האוסקר. לרגל התאריך המיוחד יזם מגזין המוזיקה העצמאי האיכותי ברשת, Andy Was Wrong הפקת אלבום מחווה לסמית, בשיתוף BPM המכללה של תעשיית המוזיקה, בו נוטלים חלק כמה מהשמות המובילים במוזיקה הישראלית בכלל ובאינדי בפרט. בין האמנים שישתתפו: דוד לביא, עידו מוסרי, חיה מילר, Cannons, רן ניר (L.F.N.T), מיקה שדה, מירב שחם (עם יהוא ירון), יוני ליבנה, טל פוגל, יעל איזנברג, וכן בוגרי BPM צביקה פורס, ניב אסט, ההרכב JoovE ועוד.

האלבום הופק כאמור בשיתוף BPM– השירים הוקלטו רובם באולפני המכללה, כאשר הסטודנטים אחראים גם על הסאונד והמיקסים. התוצאה היא אלבום מגוון ואיכותי, עם סאונד רענן שעושה הרבה כבוד ליצירה של סמית’. לצורך עבודת המאסטרינג (בידי טלי כ״ץ, מאנשי הסאונד הבכירים בישראל) פתח המגזין קמפיין “הדסטארט” שגייס במהרה את הסכום המבוקש, וגם Linktone – מע’ הפצת המוזיקה המובילה בארץ נרתמה למען המטרה ומפיצה את האלבום, אשר מוצע גם להורדה ללא תשלום ב Bandcamp.

אנחנו שמים דגש רב במכללה על הקניית ניסיון בעבודה על הפקות אמיתיות. בוגר מסלול BSP אורן גליקי ששימש טכנאי מיקסים וטכנאי הקלטות בביצועים של Noria, עידו מוסרי וה-Cannons מסביר כיצד הוא הרגיש את ההבדל שבין החוויה בכיתת הלימוד לבין עבודה על פרויקט שכזה:

” החוויה היתה שונה לחלוטין מעבודה תיאורטית או תרגיל בכיתה. כסטודנט אתה לא עובד מול אמן שמצפה ממך למקצועיות ורצינות. כל הגישה שונה. בכל סשן שאני מקליט אני לומד. לומד איך לדבר עם אמנים שונים, מה חשוב להם יותר, טכניקות הקלטה שונות וכו’.”

נתקלת באתגרים בלתי צפויים בתהליך הזה?

“היו הרבה בעיות בלתי צפויות, לדוגמא הסשן הראשון, עם Cannons, התקיים לאחר אירוע מאוד גדול במכללה, בו הפכו את כל אולפני ההקלטה לחדרי תצוגה של מוניטורים, מקלדות שליטה וכד’. האתגר היה לבנות סשן במהירות, תוך הקפדה על סדר וארגון עם הכבלים, מיקרופונים ומקום למבצעים בתוך אולפן ההקלטות ובקונטרול.

בסשן השני התגלו בעיות “נפוצות” יותר: חיבורים לא עובדים, מיקרופון מרעיש וכד’. כמו כן, הסשן תוכנן להקלטת Live של הרכב מלא, וכשההרכב הגיע, התברר שהם תכננו רק תופים, בס וגיטרה, ולא ביחד. הפתרונות שמצאתי היו אלתורים של הרגע, שלטעמי מאוד השפיעו על התוצר הסופי, והשפיעו עליו לטובה. האווירה בשני הסשנים היתה מצוינת. הלהקות באוד במצב רוח מצוין ובנכונות לעבודה, ובכלל, נהניתי מאוד מהאינטראקציה עם האמנים בפרויקט”.

גם ארז גורן, סטודנט במסלול BSP מסכים שהעבודה מול האמנים היוותה עבורו חוויה שונה ומעניינת: “עבודה מול לקוח, ובכללי מול גוף פעיל תמיד נותנת איזהשהו תמריץ. אני יכול לשבת על פרוייקט שלי חצי שנה בלי להתקרב לסוף, וכאן יש דדליין שממנו נגזרים עוד כמה, שמכניסים לך בשילוב עוד עבודות – שגרה טובה של עבודה יעילה. אני נפלתי על חבר’ה טובים שידעו מה הם באים לעשות ופשוט עשו אותו טוב

היכן הרגשת שהייתה לך השפעה מהותית על התוצר הסופי?

“בסוף הסשן ישבתי עם דן עמיר מההרכב לתאם את האפקטים שהולכים לרוץ על השירה לאורך השיר, יש שם כמה טקסטורות שונות. הרבה ממה שעשינו במיקס הסופי, רעיונית, הגיע מההפקה המקורית שלו, לכן הייתי צריך לשחזר אותם בreverse engineering על הטייקים החדשים, וזה גם החלק הכי כיף במיקס – לפתוח 7 דיליים ולעוף עליהם.”

עבור לידיה מורדבינקין, סטודנטית במסלול BSP, ששמשה טכנאית אולפן, הפרויקט נתן הזדמנות לעבוד עם ציוד חדש וכלי נגינה מגוונים: “באולפן היה כרטיס קול חדש שנכנס לשימוש, שלא יצא לי להשתמש בו עד לאותו הרגע, והייתי צריכה להתמודד עם איך מתפעלים אותו, ולאחר מס’ ניסיונות של כל מיני אפשרויות שניסיתי, הכל עבד בסוף. זו הייתה הפעם הראשונה עבורי שבה הקלטתי אמנים שלא היו מוכרים לי מקודם באולפני המכללה, ושזה לא היה לצורך פרוייקט שלי, והפעם הראשונה שבה אני או אני ועוד טכנאי שלומד איתי נאלצנו להפעיל את האולפן לגמרי לבד ללא כל ליווי של אחראי תפעול מטעם המכללה, למדתי עוד דברים חדשים על טכניקות הקלטה, והתמודדות על הלחץ ופתרון בעיות בלייב. בסופו של דבר החלק ממנו נהניתי יותר מכל היה הקלטת כלים שלא הקלטתי בעבר, כגון מפוחית, קונטרבס, מנורות וכו'”

את הפרויקט יזם מגזין Andy Was Wrong – מגזין מוזיקה עצמאי, אשר הוקם לפני שנה ומאז מביא רוח רעננה לסצנה האינדי וזוכה לשבחים ועניין רב. הוא נחשב למגזין המוזיקה העצמאית הטוב בישראל, תוך הובלת שיח מקיף ומעמיק בשפה העברית, עבור אלפי קוראים מדי חודש. עורך המגזין, ערן גלובוס – איך אתה, כמי שעד לא מזמן הפרויקט היה עבורו בגדר חלום חווית את העבודה עם הסטודנטים והבוגרים של BPM?

״אני חושב שגיליתי שיותר קל לי לשחרר (משהו שלא קל לי לעשות בכלל) כשאני יודע שמהצד השני יש מקצוענים. מה שהתחיל עם לא מעט דאגות הפך לחוויה מאד נעימה – להגיע למכללה ולגלות צוות טכני מצויין ובעיקר טכנאים שישבו איתנו שעות באולפן, כולל לתוך הלילה, בשביל לדאוג שהשירים יצאו הכי טוב שאפשר. יש דברים שאי אפשר לקנות בכסף. המסירות והרצינות של כל מי שיצא לי לעבוד איתו במכללה היא מסוג הדברים האלה״

נציין כי בפרויקט נטלו חלק גם הבוגרים דניאל שמר, פלורינה מנדל, כרמל דה-פיצ’וטו וקובי עזרא. את התוצאה תוכלו לשמוע ממש בקרוב כאן באתר המכללה, באתרים הגדולים ובתחנות הרדיו. רק תזכרו היכן שמעתם עליו לראשונה..

רשימת המשתתפים והביצועים:

הקיץ של אביה – Say Yes

Cannons – In The Lost and Found

David Levy – Angeles

Haya Miller feat. Hila Ruah – Needle In The Hay

Ido Mosseri – Happines

JoovE – Roman Candle

LFNT – L.A

Merav Shacham – Between The Bars, Ft. Yehu Yaron

Mika Sade feat Orel Tamuz – Pretty (Ugly Before)

Naama Hacohen -Roman Candle

Napoli – Waltz #1

Niv Ast – Waltz #2

Noa Kornberg – Going Nowhere

Noria – Twilight

Sarit Barkan – Oh Well, O.K

Tal Fogel – I Didn’t Understand

Tzvika Force – Everything Means Nothing To Me

Uri Sade – Son Of Sam

Yael Eisenberg – Everything Reminds Me Of Her

Yoni Livneh – Miss Misery

למגזין : http://andywaswrong.com