תזמור ממוחשב, טיפים לתכנות תזמורת מיתרים

תכנות תזמורת מיתרים עדיין נחשבת לאחת המשימות הקשות ביותר לביצוע בתחום תזמור ממוחשב. בכדי שנוכל לחקות אותו היטב, אנו צריכים להבין מה מרכיב את הסאונד הזה מלכתחילה ומה מייחד אותו. חגי דוידוף, מרצה בקורס קיובייס, תזמור ממוחשב ואולפן ביתי, חולק איתנו את הטיפים החשובים ביותר ל-Sequencing.

 

רוצים ללמוד תיאוריה מוזיקלית, עיבוד ותזמור בצורה מקצועית? לחצו כאן לפרטים על מסלול BSP המקיף להפקה מוזיקלית.

 

כלי קשת (Strings), מה חשוב לדעת כשניגשים לתזמור?

סקציית כלי המיתר מסוגלת לבצע את כמות הארטיקולציות הגדולה ביותר בתזמורת. בכל פעם שאותה הארטיקולציה מבוצעת, היא עדיין שונה מקודמתה, כאשר כל פראזה מוזיקלית יכולה להתבצע בקישות (שימוש בקשת) שונה לחלוטין. יכולות ה-Divisi ומספר הנגנים מוסיפים גם הן למגוון האפשרויות. כמו כן, החפיפה בטווחים בין הסקציות, גם היא מוסיפה למורכבות ולמגוון האין סופי של הגוונים שהמיתרים יכולים לייצר.

 

ההגבלות של תזמור ממוחשב

הסאונד של כל סקציה מורכב בעצם מהרבה מאוד נגנים (הכי הרבה בתזמורת), והוא עמוס ווריאנטים אנושיים המעשירים את הסאונד בביצוע לייב, וכמעט ואיננו קיים ב-Sample Libraries.

כמו כן, הטווח הדינמי הוא אדיר, עם ריבוי צורות של המעטפת מבחינת Attack, Sustain ו-Release. אין שום אפשרות ללכוד את התחושה של ההבדלים ביניהם במלואם בספריית דגימות ללא התערבות מבחינת המעבד או המפיק.

 

טיפים חשובים לעיבוד כלי קשת מאת חגי דוידוף

דינמיקה

  1. נסו לשיר את הפראזה. זה עוזר להבין איפה ה-Crescendo והDiminuendo צריכים להיות, באופן טבעי.
  2. שמרו לעצמכם טווח דינמי נדיב במיוחד, אל תנגנו כל הזמן f (פורטה), כשבאמת תצטרכו אותו לא יהיה לכם לאן לעלות.
  3. זכרו: Crescendo או Diminuendo בסוף כל פראזה, ליצירת סגירה יפה.
  4. שימוש יעיל בדינמיקה יכל לעורר עניין בפראזה שאחרת תשמע שגרתית.

 

סאונד

  1. במעברים רפיטטיביים, דאגו שאורכי התווים לא ישנו.
  2. השתמשו בסאונד שונה עבור הכינור הראשון והכינור השני, הסאונד שייווצר יהיה עשיר וגדול יותר.
  3. להשגת סאונד “גדול” יותר, ניתן להכפיל את תפקיד המיתרים ב-Muted Strings.
  4. זכרו שהכינור השני מכיל פחות נגנים, ממוקם אחרת ומכאן שגם הגוון שלו שונה. האוזן תמיד תזהה את ההבדלים בין הפריסטים והתוצאה היא יותר גודל, עניין וראליזם.
  5. הסקציות החשובות ביותר הם הכינורות והצ’לו, משום שאלו מכסים את טווח התדרים הגדול ביותר. ועם זאת, הגוונים שלהם נתמכים היטב אחד על ידי השני.

 

ארטיקולציות

  1. זכרו שניתן לשלב פריסט אחד עם אחר, בשביל להשלים תכונות חסרות בארטיקולצייה. לדוגמה, שילוב פריסט עם יותר Attack להשלמת חוסר בפריסט של Legato.
  2. לכל כלי מיתר יש ארבעה מיתרים, והוא מסוגל לנגן את אותו הצליל בפוזיציות שונות. בכך יש לכל צליל בפוטנציה גוונים רבים (קשה מאוד לחיקוי ב-Sample Libraries). היכולת לשחזר את האפיונים והמרכיבים הללו דיגיטלית, הם מה שמבדילים ספרייה זאת מאחרת ומתזמר ווירטואלי בינוני ממתזמר ווירטואלי מצוין.
  3. להשגת Fingered Legato מוצלח יש מספר עקרונות חשובים:
  • Overlaps בין התווים.
  • מכיוון שנגן מוגבל בכמות התווים שהוא יכל לנגן בכל קשת, בלי החלפת כיוון, הפסקה קצרה מדי פעם לפני חידוש התו תעזור ליצור את האשליה שהנגן שינה את כיוון הקשת.
  • חשוב שנקודות השבירה יהיו מוזיקליות.
  • מפה את הפראזה דינמית (CC11/CC1) כך שנקודת השיא המוזיקלית תקבל את העצמה המרבית. בכל שאר הזמן, דאג לשנות את העצמה כך שלא תהיה סטטית לאורך תיבות רבות מידי (אלה אם זה נדרש מוזיקלית). הטכניקה הזאת מוסיפה שינוי ותנועה לסאונד.
  • בד”כ, ניתן לחלק פראזה ארוכה לשתיים או שלש קבוצות קטנות, השתמשו ב-Phrasing Control בכל אחת מהקבוצות האלו.

 

מעוניינים ללמוד כיצד ליצור ולהפיק מוזיקה בצורה מקצועית? לפרטים על מסלול BSP במכללת BPM לחצו כאן

 

 

קראו מאמרים נוספים בסדרת עיבוד, תזמור ותיווי:

מבוא לעיבוד ותזמור, הרכבים וטכניקות

טיפים לתזמור ממוחשב של תזמורת מיתרים

מדריך לתיווי ווירטואלי

טיפים לעיבוד והקלטה של כלי נשיפה ממתכת