פיתוח שמיעה מוזיקלית, המדריך למתחילים

פיתוח שמיעה מוזיקלית היא אחת היכולות החשובות שיהיה בארגז הכלים של כל מוזיקאי באשר הוא. הרי הצד הטכני הכי חשוב בתהליך יצירת המוזיקה היא לדעת את הדרך המהירה ביותר להוציא אותה מהראש, ואל התוכנה\מיקרופון\כלי נגינה\עיפרון… במהלך מדריך זה נדבר על סוגי השמיעה המוזיקלית שחשוב לפתח, וניתן לכם כלים שיעזרו לכם בתהליך ויבחנו את השמיעה המוזיקלית שלכם!

 

רוצים ללמוד הפקה מוזיקלית בצורה מקצועית? לפרטים על קורס BSP – המסלול המקיף להפקה מוסיקלית במכללת BPM.

 

 

מהי שמיעה מוזיקלית ומדוע היא חשובה?

שמיעה מוזיקלית בהגדרתה הכללית היא היכולת לזהות תופעות מוזיקלית שמתרחשות, אם ברעיון שנמצא בראש שלנו או במוזיקה שמתנגנת לנו. לשמיעה המוזיקלית יש כמה צדדים שהם קשורים אך שונים אחד מהשני, והדרכים לפתח אותן הן שונות.

מדובר ביכולת אינטגרלית לרוב המוזיקאים, שכן היכולת לזהות תופעות מוזיקלית, ובכך גם להוסיף אותם לארגז הכלים שלכם, תסייע לכם מצד אחד להבין מוזיקה טוב יותר, ומצד שני לשפר את היכולת שלכם כמוזיקאים אשר כותבים ויוצרים מוזיקה משלכם.

אנחנו הולכים לפרט את צורות השמיעה המוזיקלית השונות שחשוב שתאמנו באופן שגרתי כחלק מהתהליך המוזיקלי שלכם!

 

שמיעה של צלילים (Notes)

בדרך-כלל סוג השמיעה הנפוץ ביותר שיוגדר כשמיעה מוזיקלית. מדובר ביכולת לזהות צליל כלשהו כאשר מתנגן, כאחד מ-12 הצלילים בסולם הכרומטי.

השלב הראשון בעת פיתוח שמיעה מהסוג הזה הוא כמובן להכיר את כל 12 הצלילים (מדו/C עד סי/B, כולל הצלילים המותקים). מומלץ להתחיל בלזהות את צלילי הבסיס (סולם דו מז’ור, הקלידים הלבנים במקלדת) ומשמה גם להוסיף לאט לאט את הצלילים המותקים (דו דיאז, רה דיאז, וכו’…).

 

זיכרון אסוציאטיבי

דרך מעולה לפתח את השמיעה הזו, היא זיכרון אסוציאטיבי – נסו להיזכר בשירים שאתם זוכרים אותם בע”פ שכוללים בהם צלילים ספציפיים, ונגנו אותם לעצמכם בראש כשאתם צריכים להיזכר בתו מסוים.

 

סולפג’ (Solfege)

אחת מהטכניקות החשובות ביותר, שרוב מוסדות הלימודים המוזיקליים משתמשים בהם בכדי לעזור לתלמידים להכיר את הצלילים ולזהות אותם, הוא סולפג’, או במילים אחרות לשיר את הצלילים. נסו לעבור על סולם דו מז’ור כאשר אתם שרים כל תו, לאחר מכן נסו לבחור תו אקראי כלשהו מן הסולם ולראות אם אתם מצליחים לשיר אותו בלי רפרנס, ותראו כמה קרובים הייתם.

 

בחנו את עצמכם עם הסרטון הבא!

 

 

שמיעה הרמונית

השלב המתבקש הבא אחרי זיהוי הצלילים בסולם הכרומטי, הוא זיהוי של מספר תווים בו זמנית. הכוונה היא לא בהכרח לנגן כמה תווים ולהבין מה הזהות של אחד מהם, אלא להבין את היחס ביניהם.

 

מרווחים (Intervals)

בתור התחלה ניתן לזהות 2 צלילים שמנוגנים יחדיו אשר היחס ביניהם יוצר גוון מסוים. הצורה שבה ניתן לזהות מרווחים לרוב הוא הגוון, נסו לנגן אותם בצורה הרמונית וגם מלודית (אחד אחרי השני), ותראו אם המרווח גם כן מזכיר לכם משהו. דבר נוסף שניתן לחשוב עליו הוא אופי המרווח, האם המרווח נשמע דחוס וצפוף (כמו בסקונדות – Major/Minor 2nd) או מרווח ואוורירי כמו בספטימות (Major/Minor 7th).

 

בחנו את עצמכם עם הלומדה של מכללת BPM!

 

אקורדים משולשים ומרובעים (Triads & Seventh Chords)

יש כאלה שיעדיפו דווקא להתחיל באקורדים לפני המרווחים, זאת עקב ההיכרות שיש לרוב האנשים עם חלק מהאקורדים הבסיסיים. מומלץ להתחיל במשולשים, ולאחר מכן להמשיך בהדרגה למרובעים. גם כאן הזיכרון האסוציאטיבי והמחשבה על אופי האקורד יכולה לסייע לכם מאוד.

 

אקורדים כדרגות הרמוניות (Harmonic Functions)

החשיבה הקלאסית של אקורדים כבעלי תפקיד בתוך סולם מסוים רווחת עד היום. מומלץ ללמוד את הקונספט של דרגות הרמוניות, ואז ללמוד לזהות אותן בתוך הסולם! למדו מהן הטוניקה, הסאב-דומיננטה והדומיננטה בסולם, מי מהן יוצרת מתח ומי מרגישה “ביתית” בסולם, ולמדו כיצד האקורדים מתפקדים עליהם.

ניתן ללמוד המון מניתוח הרמוני של שירים, ומדובר בכלי חשוב ביצירת מוזיקה ובכתיבת ליווי ואקורדים.

 

שמיעה ריתמית (Rhythmic Dictation)

המון שירים ישתמשו במקצבים ובמשקלים ייחודיים אשר נותנים לשיר את ה”פיל” שגורם לו לבלוט באוזן שלכם. מומלץ ללמוד על סוגי המשקלים, וכמובן גם איך לזהות אותם. דרך מעולה לעשות את זה היא לספור – נסו להבין את הטמפו של השיר, ואז לספור מ-1 עד 4 וחוזר חלילה ולראות אם אתם מרגישים בקצב. במידה ולא, יכול להיות כי מדובר במשקל מיוחד!

בנוסף לכך חשוב להבין ערכים ריתמיים של תויים. למדו לעומק רבעים, שמיניות וגם טריולות, ולימדו כיצד לזהות אותם במשפטים מוזיקליים בשירים.

 

שמיעת גוון וסאונד

באותה מידה בה המוזיקה שמנוגנת יכולה למשוך את אוזני המאזינים אליה, גם הסאונדים שנעשה בהם שימוש לא נופלים לידה בהרבה מקרים. לשמיעת סאונדים אין דרך ברורה וחד-משמעית כיצד לפתח, שכן יש דרכים רבות להגיע לאותה תוצאה.

הדרך המומלצת להתחיל היא ללמוד סינתזה בסיסית, וההבנה של הצליל והדרך בה נבדיל בין שני צלילים שונים. כאן נכנסים לתמונה פרמטרים כמו מעטפת, ווליום, גוון ועוד…

 

צפו בשיעור סינתזה עם יחזקאל רז, מרצה במכללת BPM

 

אקורדים משולשים ומרובעים (Triads & Seventh Chords)

יש כאלה שיעדיפו דווקא להתחיל באקורדים לפני המרווחים, זאת עקב ההיכרות שיש לרוב האנשים עם חלק מהאקורדים הבסיסיים. מומלץ להתחיל במשולשים, ולאחר מכן להמשיך בהדרגה למרובעים. גם כאן הזיכרון האסוציאטיבי והמחשבה על אופי האקורד יכולה לסייע לכם מאוד.

 

אקורדים כדרגות הרמוניות (Harmonic Functions)

החשיבה הקלאסית של אקורדים כבעלי תפקיד בתוך סולם מסוים רווחת עד היום. מומלץ ללמוד את הקונספט של דרגות הרמוניות, ואז ללמוד לזהות אותן בתוך הסולם! למדו מהן הטוניקה, הסאב-דומיננטה והדומיננטה בסולם, מי מהן יוצרת מתח ומי מרגישה “ביתית” בסולם, ולמדו כיצד האקורדים מתפקדים עליהם.

ניתן ללמוד המון מניתוח הרמוני של שירים, ומדובר בכלי חשוב ביצירת מוזיקה ובכתיבת ליווי ואקורדים.

 

שמיעה ריתמית (Rhythmic Dictation)

המון שירים ישתמשו במקצבים ובמשקלים ייחודיים אשר נותנים לשיר את ה”פיל” שגורם לו לבלוט באוזן שלכם. מומלץ ללמוד על סוגי המשקלים, וכמובן גם איך לזהות אותם. דרך מעולה לעשות את זה היא לספור – נסו להבין את הטמפו של השיר, ואז לספור מ-1 עד 4 וחוזר חלילה ולראות אם אתם מרגישים בקצב. במידה ולא, יכול להיות כי מדובר במשקל מיוחד!

בנוסף לכך חשוב להבין ערכים ריתמיים של תויים. למדו לעומק רבעים, שמיניות וגם טריולות, ולימדו כיצד לזהות אותם במשפטים מוזיקליים בשירים.

 

שמיעת גוון וסאונד

באותה מידה בה המוזיקה שמנוגנת יכולה למשוך את אוזני המאזינים אליה, גם הסאונדים שנעשה בהם שימוש לא נופלים לידה בהרבה מקרים. לשמיעת סאונדים אין דרך ברורה וחד-משמעית כיצד לפתח, שכן יש דרכים רבות להגיע לאותה תוצאה.

הדרך המומלצת להתחיל היא ללמוד סינתזה בסיסית, וההבנה של הצליל והדרך בה נבדיל בין שני צלילים שונים. כאן נכנסים לתמונה פרמטרים כמו מעטפת, ווליום, גוון ועוד…

 

צפו בשיעור סינתזה עם יחזקאל רז, מרצה במכללת BPM

 

כלים לפיתוח השמיעה המוזיקלית

באופן כללי, אנו ממליצים להקשיב כל הזמן למוזיקה שלכם מנקודת מבט אנליטית יותר, ולנסות להוציא ממנה את המאפיינים שלה בעצמכם.

נסו להקשיב לבס בשיר בכדי להוציא את ההרמוניה, או להוציא את המלודיה של הזמר/כלים בכדי לגלות את הסולם של השיר. תשתדלו לפתוח את האוזניים כל הזמן כי כמו המון דברים במוזיקה, מדובר בשריר שניתן לפתח דרך אימון מתמיד!

 

רוצים ללמוד הפקה מוזיקלית ולפתח את השמיעה שלכם? לפרטים על קורס BSP – המסלול המקיף להפקה מוסיקלית במכללת BPM.