הקלטה והפקה של שירה לרוק כבד ומטאל – חלק ב’

רוק כבד ומטאל הם ז’אנרים מאוד מיוחדים ובעלי גוונים מוזיקליים שמאוד מייחדים את הז’אנר, והדבר גם נכון לגבי הצורה בה ניגש להפקה בתחום. אחד האתגרים הבולטים בעת הפקות מהסוג הזה הוא הפקת השירות, במיוחד כאשר ישנו שימוש בסגנונות שירה כמו “שאוטים” (Shouts), “גראולים” (Growls) או צרחות (Screaming). בחלק א’ של המאמר התמקדנו בהבדלים בין סוגי סוגי השירה במטאל לשירה במוזיקה מערבית סטנדרטית, והכנות להקלטה. במאמר זה נתמקד בתהליך ההקלטה ודגשים חשובים מבחינת סאונד ושימוש בפלאג-אינים מתאימים.

 

פספסתם את המאמר הקודם? קישור לחלק א’
רוצים ללמוד הפקה מוזיקלית וסאונד בצורה מקצועית? למידע על קורסים במכללת BPM

 

מהלך ההקלטה ברוק כבד ומטאל

היכרות עם החומרים ודיקציה

כמו שכבר הזכרנו מקודם, הריבוי בטכניקות השירה יכול מאוד לעייף את הסולן, ועל כן, הכרות עם החומרים תחסוך זמן מיותר שיכול לעלות בביצועיו של הסולן.

חשוב לזכור כי טכניקות מחוספסות גורמת למילים להיות פחות ברורות (עד בלתי מובנות), ולכן, חשוב שהטכנאי יכיר את המילים של השיר ויקפיד שהסולן יבצע בדיקציה ואינטונציה נכונה וברורה.

 

הכנת הסולן ועבודת המפיק ברוק כבד ומטאל

ישנה חשיבות גדולה מאוד להכרות של המפיק עם השיר\ים שהולכים להיות מוקלט\ים באותו סשן ולהכרות עם יכולותיו של הסולן.
לעיתים קרובות יש קושי מסויים לעבור בין טכניקה לטכניקה, לדוגמה : אם הסולן התחיל בהקלטת קטעי צרחות וגראולינג בקטעים הכבדים של השיר, יכול מאוד להיות שלא יוכל לשיר שירה נקייה וצלולה בפזמון של השיר לאחר מכן.
מומלץ לוודא ולדאוג שהסולן יקפיד לשתות מים פושרים לאורך ההקלטה כדי לשמר כמה שיותר את יכולותיו לאורך ההקלטה.

בכל מעבר בין טכניקה לטכניקה תצטרכו כנראה להתאים את הגיין בכניסה לכרטיס הקול על מנת שהאות המתקבל לא יהיה חלש מדי, ובעיקר לא חזק מדי.

 

החזקת מיקרופון (Capping)

החזרת מיקרופון - מכללת BPM
סולנים רבים נוהגים לעשות “Capping” למקרופון, כלומר, לעטוף את ראש המקרופון עם כף היד שמחזיקה בו.
הם עושים את זה באופן טבעי, מכל מיני סיבות, העיקרית שבהן היא שהם שומעים את עצמם חזק ומפוקס יותר, אבל גם מטעמי נוחות החזקה והרגל מחזרות והופעות.
לרוב, החזקה כזו של המקרופון עשויה לחסום כניסה של תדרים גבוהים רבים בהקלטה ולהקשות מאוד על המיקס.
חשוב לוודא שהסולן לא מחזיק את המקרופון בצורה שפוגעת באיכות ההקלטה ובמקום זאת, לעזור לו למצוא צורת החזקה נוחה, שלא משנה את סאונד השירה שלו, ולוודא כי הוא שומע את עצמו באוזניות מספיק טוב.

 

הפקה ומיקס למטאל

EQ

אין צורך להסס לחתוך עם EQ את כל מה שמתחת ל-80-90 הרץ, אין בתחום הזה שום דבר שאנחנו מחפשים לשמוע בתוצאה הסופית.

בדרך כלל, נרצה להוסיף תדרים גבוהים לשירה ולהוריד תדרי High-Mid חורקים מיותרים, מה שיצריך לרוב שימוש ב-DeEsser לאחר מכן, לריכוך ההברות.

לסיום, נרצה גם לאחד את השירה גם מבחינת התדרים השונים.
אחד הכלים השימושיים לכך הוא Multiband Compressor, שמאפשר לנו לקמפרס את האות שלנו על פי תחומי תדרים ספציפיים.
מומלץ לקמפרס את התדרים הגבוהים ביותר (4Khz – 17Khz) ואת תדרי הביניים (700hz – 1500hz), תחומי התדרים המהותיים ביותר של צרחות וגראולינג, בהתאמה.

 

דוגמה למולטי-בנד קומפרסור מומלץ הוא ה-C4 של חברת Waves

מולטיבנד קומפרסור - מכללת BPM

 

Compression

בשלב המיקס תרצו להגיע למצב שהשירה עצמה מאוד מקומפרסת על מנת לשמור על חדות, אחידות ונפח.
קימפרוס נכון יהיה גם הצעד הראשון שלנו באיזון ואיחוד הטכניקות השונות.

נשתמש בדרך כלל בשני קומפרסורים שונים על השירה, אחד אחרי השני.
הראשון עם הגדרות מהירות של Attack (כ-5 עד 10 מאיות השניה) ו-Release (30 עד 70 מאיות השניה) על מנת להנמיך פיקים לא רצויים והברות שבולטות מדי, השני עם הגדרות איטיות יותר (30 עד 50 מאיות השניה ו- 100 עד 250 מאיות השניה בהתאמה) על מנת ליצור אחידות כללית בווליום של השירה.

 

הדגמה של קומפרסור מומלץ במיוחד לשירות ברוק כבד ומטאל – Native Instruments Supercharger GT

 

עיצוב גוון ונפח

אחד הדברים הפופולאריים לצביעה ועיבוי של סאונד השירה הוא שימוש מדוד בסטוריישן ו\או דיסטורשן.
ישנם סוגים רבים של סטורייטורים ודיסטורשנים שמתאימים לתפקיד הזה, מומלץ לבחור בקפידה את זה שמתאים לסולן הספציפי שהוקלט ובהתאם לצורך במיקס.
שימו לב שיכול להיות שיהיה עדיף להשתמש ב-DeEsser לאחר השלב הזה ולאו דווקא ישר אחרי השימוש ב-EQ.

עוד טכניקה טובה להגדלת הנפח של השירה בלי לפגוע בסאונד או בדינמיקה בצורה משמעותית היא שימוש בריוורב קצר יחסית (כ-0.7 שניות) עם סאונד של חלל קטן עד בינוני במידה מועטה יחסית.
במצב כזה, הריוורב לא מספיק גדול ובולט כדי להפוך את השירה ל-“רטובה” ורחוקה מהמאזין ומה שיקרה הוא שלא נשמע אותו , אבל בהחלט נוכל להרגיש אותו מגדיל את השירה.

 

פספסתם את המאמר הקודם? קישור לחלק א’

 

רוצים ללמוד הפקה מוזיקלית וסאונד בצורה מקצועית? למידע על קורסים במכללת BPM

 

צפו במדריכים נוספים על סאונד והפקת מטאל ורוק כבד:

שיעור טכניקות הפקת מטאל ורוק כבד

סאונד והפקת שירה למטאל חלק א’ חלק ב’

הפקת תופים למטאל, מדריך וידאו וטיפים