הקלטה והפקה של שירה לרוק כבד ומטאל – חלק א’

רוק כבד ומטאל הם ז’אנרים מאוד מיוחדים ובעלי גוונים מוזיקליים שמאוד מייחדים את הז’אנר, והדבר גם נכון לגבי הצורה בה ניגש להפקה בתחום. אחד האתגרים הבולטים בעת הפקות מהסוג הזה הוא הפקת השירות, במיוחד כאשר ישנו שימוש בסגנונות שירה כמו “שאוטים” (Shouts), “גראולים” (Growls) או צרחות (Screaming). במאמר נתמקד בהכרת ההבדלים במהלך ההקלטה של הטכניקות האלו, גישות ונקודות חשובות שיעזרו בהכנה להקלטה ובמהלך ההקלטה עצמה וטכניקות וגישות לסאונד והפקה לסוגי השירה הספציפיים, תוך התחשבות בייעודן למוזיקת מטאל.

 

המאמר ממשיך בחלק ב’

רוצים ללמוד הפקה מוזיקלית וסאונד בצורה מקצועית? למידע על קורסים במכללת BPM

 

מה מייחד את השירה ברוק כבד ומטאל ?

גווני השירה במטאל (Metal) מאוד מחוספסים ובעלי צבע מאוד שונה משירה נקייה ו-“סטנדרטית” יותר ממה שאנו מכירים מסגנונות מוזיקה אחרים.
לכל אחד מהגוונים הללו יש גם טכניקות שונות לביצוע שמייצרות סאונד שונה אחת מהשנייה.

 

סאונד ודינמיקה בשירת מטאל ורוק כבד

ישנם מספר הבדלים משמעותיים בין הקלטת שירה “סטנדרטית” ונקייה לבין שירה בטכניקות שציינו.
עצם השימוש בטכניקות מוביל אותנו לשני הבדלים חשובים: שירה בטווח הבעה גדול בתחומי תדרים משתנים ושינויים רבים בדינמיקה

סולנים רבים משתמשים ביותר מאחת מהטכניקות הנ”ל לאורך השיר ולעיתים קרובות ישנם שילובים של טכניקות כאלו במקביל, על מנת ליצור שכבה מאוד עבה עם סאונד אימתי, מה שיכול ליצור בעיתיות. זאת מכיוון שטווח התדרים של כל אחת מהטכניקות מפוקס באזור שונה של הספקטרום, ועם זאת, כמפיקים, נרצה שהשירה תשמע אחידה, ברורה ומאוזנת לכל אורך השיר\אלבום.

בנוסף, הטכניקות השונות מפיקות ווליום שונה אחת משנייה, מה שעוד יותר מקשה על יצירת תחושת האחידות.

 

ביצוע

לבסוף, ישנו עוד הבדל משמעותי שאותו מפיקים צעירים מגלים בדרך כלל בדרך הקשה: עייפות.
טכניקות השירה במטאל אמנם בטוחות לגרון כאשר מבצעים אותן נכון, אך הן דורשות המון מאמץ מהסולן , ולעיתים קרובות, הסולן ישחק בתוך כשעתיים, מה שיתבטא בקושי לבצע הברות ארוכות שדורשות נשימות ארוכות ואי דיוק בטון הדרוש ובמידת החספוס.

 

הכנות להקלטה במטאל ורוק כבד

קודם כל, כמפיקים (או כמפיקים לעתיד), אף פעם אל תתביישו לברר, או אפילו לוודא, שהסולן עושה חימום ראוי לפני תחילת ההקלטות.
חימום ראוי יתרום מאוד ליציבות של הסולן לאורך סשן ההקלטה.

עם זאת, נרצה לוודא שהסשנים לא יערכו הרבה מדי זמן, בהתאם ליכולותיו של הסולן.

 

מציאת חלל הקלטה נכון

מהצד הטכני, הצעד הראשון יהיה למצוא חלל הקלטה. מומלץ להקליט את השירה בצורה כמה שיותר “יבשה”, ולכן, במידה ויש לכם גישה לאולפן הקלטות מקצועי אתם מסודרים. במידה ולא, כל חלל “יבש” עד מהדהד ברמה נמוכה יהיה ראוי להקלטה.
מפיקים רבים מקליטים סולני מטאל בחדר “בייתי”, העיקר הוא שלא יהיה הדהוד בולט לאוזן.

 

חלל אידיאלי להקלטת שירה במטאל תהיה כמה שיותר “יבשה”, כדוגמת ווקאל בות’ (Vocal Booth) שבד”כ יהיה באולפנים

חדר הקלטות שירה - מכללת BPM

 

מיקרופונים מתאימים למטאל

לאחר שבחרנו מקום להקלטה, נדרש לבחור מיקרופון מתאים.
ברוב הפעמים, שלא כמו בהקלטת שירה סטנדרטית, נעדיף להקליט את הסולן עם מיקרופון דינאמי ולא עם קונדנסר.
מיקרופונים דינאמיים מסוגלים לקבל כמות ווליום גבוהה יותר לפני שהם נכנסים לקליפינג (Clipping) ויש להם אופי “מקומפרס” באופן טבעי, מה שיקל על הליך ההקלטה בצורה משמעותית ויתאים יותר לאופי של סגנון המוזיקה.

בנוסף לכך, מכיוון שמיקרופונים דינאמיים עמידים וחזקים יותר, הם נוחים יותר לסולנים.
ניתן לאחוז בהם ולנוע איתם בזמן ההקלטה ללא חשש ולקבוע עמדת מוצא נוחה וטבעית יותר לסולן מפעילותו בחזרות והופעות, דבר שמאוד נפוץ ורצוי בקרב סולנים בז’אנר, ובכך נאפשר לסולן להפגין ביצועים איכותיים יותר בזמן ההקלטה.

אנחנו נרצה לבחור מקרופון “בהיר” יחסית עם גוון שמצליח לתפוס טוב את החספוס והאינטונציה של הסולן כמה שיותר טוב.

אחד המיקרופונים המומלצים ביותר לצורך זה הוא ה-Shure SM7B הפופולארי, אבל גם מיקרופון פשוט כמו ה-Shure SM58 או ה-Rode M1 יעשה את העבודה.

 

בזמן ההקלטה

לעיתים קרובות נרצה לשים קומפרסור על ערוץ המוניטור כדי שגם אנחנו וגם הסולן נוכל לשמוע את קטעי השירה בזמן אמת, בצורה ברורה ויציבה, שמשקפת באופן כללי את התוצאה הסופית.
במידה ובוחרים להשתמש בקומפרסור בזמן ההקלטה, חשוב עוד יותר להיזהר מהדהוד בחדר, קמפרוס על השירה יגביר את ההדהוד בהקלטה ויהיה קשה יותר להפטר ממנו לאחר מכן.

שימוש ב-Preamp חיצוני תמיד יכול להוסיף לאופי של השירה אבל זה לא הכרחי.

המאמר ממשיך בחלק ב’

רוצים ללמוד הפקה מוזיקלית וסאונד בצורה מקצועית? למידע על קורסים במכללת BPM

 

צפו במדריכים נוספים על סאונד והפקת מטאל ורוק כבד:

שיעור טכניקות הפקת מטאל ורוק כבד

סאונד והפקת שירה למטאל חלק א’ חלק ב’

הפקת תופים למטאל, מדריך וידאו וטיפים