קנדריק לאמאר (Kendrick Lamar), ניתוח הפקה

קנדריק לאמאר (Kendrick Lamar) הוא אחד מאמני ההיפ-הופ הבולטים והמהפכניים של השנים האחרונות. בסדרה של אלבומים שהוציא, החל מ-Good Kid, M.A.A.D City רווי הלהיטים שיצא ב-2012, דרך To Pimp A Butterfly הפוליטי עם נגיעות הג'אז (יחד עם המיני-אלבום שיצא לצידו, untitled unmastered), ועד DAMN. שיצא לאחרונה וקפץ במהרה לראש מצעד המכירות, קנדריק טבע את שמו בהיסטורייה של הז'אנר, ואפשר לומר גם במוזיקה העולמית. חלק ניכר מההצלחה שלו אפשר לזקוף לזכות הכישרון העצום לביצוע וכתיבה שיש לו, אך אי אפשר לשכוח את נבחרת המפיקים שמלווים אותו ביצירת כל אלבום ומאפשרים לו להוציא את היצירתיות שלו החוצה אל העולם. במאמר זה נעבור על טכניקות הפקה בהן נעשה שימוש בקטעים של קנדריק, וננסה להבין מדוע הן כל כך מוצלחות.

 

רוצים ללמוד איך להיות מפיקים מוזיקליים? לפרטים על קורס BSP – המסלול המקיף להפקה מוסיקלית של מכללת BPM.

 

טיפול בשירה (Vocals)

רוב האנשים שהאזינו לשירים של קנדריק לאמאר קרוב לוודאי כי שמו לב לטיפול המיוחד בשירה ובראפ בקטעים שלו. אז חשוב לדעת שקנדריק לא נשען רק על הכישרון האישי שלו להיכנס להמון דמויות שונות בעת שהוא מקליט, אלא גם על יכולות הפקתיות ועריכות אולפניות שמאפשרות לו את זה. בסרטון למעלה תוכלו לראות פארודיה על העבודה הקשה של מפיק בעת עבודה עם הראפר!

 

עריכת פיץ' (Pitch Shift)

לפעמים נדמה כי לקנדריק יש יותר מקול אחד, וכי ההקשר בין הקולות מקרי בהחלט עד לכדי חשד שלא מדובר באותו אדם. אז חשוב לציין כי הרבה מכך נובע מהעריכות שמבוצעות על הקול שלו. משחקים עם פרמטר עם ה-Formant, שקובע כמה גוון הקול ישתנה בהתאם לשינויי מהירות ופיץ' של קטע האודיו המוקלט, פותחים את האפשרויות לריבוי קולות, ובכך גם הרבה דמויות וסוגי אופי שונים שניתן להציג בשיר.

 

אפקטים ומניפולציות אודיו (Audio Manipulation & FX)

הקול של קנדריק מאוד מוחמא משימוש באפקטים, וקנדריק לא מתבייש להשתמש בהם לטובתו. על הקול שלו תשמעו פילטרים, קורוס (Chorus), רוורסים, ריוורבים ודיליים מיוחדים בכדי לחזק הברות מסוימות או אפילו קטעים שלמים בשירים שלו.

לחצו למדריך על מניפולציות אודיו!

 

דוגמה : ניתן לשמוע גוון קול גבוה ומלא אפקטים של קנדריק ב-00:51, ואז גוון קול טבעי יותר ב-1:15

 

אפקטים בשליחות (Sends)

טכניקה נפוצה אך יעילה באותה מידה. הדרך להשתמש בה בהפקות שלכם היא למצוא דיליי או ריוורב עם גוון מסוים שאתם אוהבים, ואז לבצע אוטומציות (Automation) לשליחה כל פעם שברצונכם לחזק הברה מסוימת בשיר.

לחצו למדריך על טכניקות שימוש בריוורב ודיליי!

 

ביט (Beat) ומוזיקת רקע

 

סאמפלים

בהמון ביטים של קנדריק נוכל לשמוע שימוש בסאמפלים שגרתיים ולא שגרתיים כאחד. בהרבה פעמים הפקות של קנדריק יילכו כמיטב המסורת, וישתמשו בסאמפלים ממכונת התופים המפורסמת של Roland, ה-TR-808, שמשמשת אבן-יסוד לביטים בהיפ-הופ מאז הקמתו. בשימוש בסאמפלים האלה נוכל לראות שימוש יצירתי מבחינת תכנות התופים, כדוגמת שילוב סנייר וקלאפ יחדיו בשביל ליצור ניגוד בין סנייר קטן יחסית לסנייר המשולב שנותן רוחב סטריאופוני ובעיקר עוד עוצמה.

אבל השימוש בסאמפלים הלא שגרתיים הוא מה שבאמת ניתן ללמוד ממנו. לדוגמה בשיר 'How Much A Dollar Cost' (מתוך To Pimp A Butterfly) הסנייר הוחלף בסאונד של ירייה של אקדח, בזמן שבשיר ,'Sherane' (מתוך Good Kid M.A.A.D City) הסנייר נשמע כמו מכה בבקבוק זכוכית.

השימוש המיוחד הזה בסאמפלים לא נמצא רק בביט, אלא בהמון אלמנטים נוספים בשיר כמו באמביאנס (רעשי רקע), ובלופים שונים שדרכם נבנים לעיתים שירים שלמים!

 

השיר Bitch, Don't Kill My Vibe מבוסס כולו על לופ 4 תיבות מהשיר Tiden flyver של Boom Clap Bachelors

 

נגינה

אחד האלמנטים הבולטים לדוגמה באלבום To Pimp A Butterfly, הוא השימוש באלמנטים של ג'אז. גם בשירים בהם האלמנטים הג'אזיים לא בולטים במיוחד במיקס, התחושה הג'אזית נשארת לאורך רוב האלבום וזאת כי גם ברקע תמיד תמצאו אלמנטים מהז'אנר.

ניתן להניח כי בחלק מהשירים, המפיקים של קנדריק לקחו את אחד מנגני הג'אז שהיו ברשותם (מביניהם השלישייה המוכשרת Terrace Martin, Kamasi Washington ו-Thundercat) ונתנו להם לאלתר לאורך כל השיר ולאחר מכן שילבו את הנגינה במיקס בווליום נמוך יחסית.

 

שימו לב איך במהלך השיר (מתחיל ב2:39) ניתן לשמוע כלי נשיפה מנגנים ברקע

רוצים ללמוד איך להיות מפיקים מוזיקליים? לפרטים על קורס BSP – המסלול המקיף להפקה מוסיקלית של מכללת BPM.

 

למאמרים נוספים בנושא ניתוח הפקות אמנים:

רדיוהד (Radiohead)

אנדרסון .פאאק (Anderson .Paak)

קנדריק לאמאר (Kendrick Lamar)

טיים אימפלה (Tame Impala)

בליס (BLiSS)

מייסיו פלקס (Maceo Plex)