Русский English

טיפים ומאמרים

חשיבות המוסיקה בעבודת המפיק / היוצר המוסיקלי

מאת: גיא בן צבי, מנהל מגמת מוסיקה במכללת bpm


תפקידיו של מפיק מוסיקלי הם רבים ומגוונים ( ניהול הקלטות, הדרכה והנחיה של מוסיקאים , פיקוח על

תהליך המיקס והמסטרינג ) , אך יחד עם זאת הגדרת תפקידו היא דבר מסובך וחמקמק ביותר , ולמעשה אינו

ניתן להגדרה כלל. זאת משום שכל מפיק נוטל על עצמו את מידת ההתערבות בהפקה בהתאם לצרכי ההפקה,

צרכי האמן, כישוריו והשכלתו. יחסי הסימביוזה בין היוצר ובין המפיק הם מורכבים ומשתנים בהתאם לגורמים

רבים. אך דבר אחד ניתן להגיד בוודאות והוא שככול שהשכלתו המוסיקלית של המפיק רחבה יותר, כך תהיה

שליטתו בפרוייקט גבוהה יותר. בטחונו יאפשר לו לעמוד איתן נוכח דילמות מוסיקליות במהלך ההפקה ואף

להוביל מהלכים ממשיים ומשמעותיים שבכוחם להפוך אלבום ביינוני ליצירת מופת.


כאשר המפיק הוא בעל ידע בהיסטוריה של המוסיקה והוא מכיר מגוון רב של רפרטואר מוסיקלי מכל הסגנונות

והתקופות, נקודת המבט שלו רחבה יותר ומאפשרת לו לטפל בכל ז'אנר ואוזנו המלומדת יכולה לעזור ליוצר

לכוון וללטש את סגנונו. כאשר המפיק המוסיקלי שולט ביסודות הקומפוזיציה, ההרמוניה והקונטרפונקט ובעצמו

מגיע מרקע של הלחנה, יוכל תמיד להצביע על מקומות בהם ניתן היה לשפר את הכתיבה ולדעת מה "עובד"

בהתאם לקונטקסט. כל מפיק שהשפה המוסיקלית שגורה בפיו, יכול לתקשר בצורה היעילה ביותר עם שאר

בעלי המקצוע הקשורים בהפקה: נגנים, מעבד, מתזמר. הוא יכול להסביר להם את כוונותיו במדויק ולהבהיר

בשפה אוניברסלית את כל רעניונותיו.


הכרת כלי הנגינה השונים של התזמורת הסימפונית ואף הכרת כלי נגינה מתרבויות שונות, על כל המשתמע

מכך (מהו "הצבע" של כל כלי, כיצד הצליל מופק, איך כותבים לו ומהם המגבלות שלו) הם ידע חיוני ביותר

ובעל ערך רב לכל מפיק מוסיקאי , ומהווים את הבסיס לכל עיבוד ותזמור.


רק מוסיקאי וכן מפיק השולט בתורת התזמור ומכיר את ההרכבים השונים והמצלולים השונים, יכול לדעת מתי

מתאים עיבוד מסויים להפקה נתונה. בין אם ההפקה היא קטנה ובין אם ההפקה היא גדולה ודורשת תזמור

סימפוני מלא. באופן כללי ניתן לראות כי מפיק מוסיקלי בעל ידע נרחב במגוון מקצועות המוסיקה, יכול

להוביל כל פרוייקט , בכל סגנון , קטן כגדול , בצורה המשכנעת ביותר .   ובכוחו להפוך אלבומים שגרתיים

ליצירות היסטוריות.

ישנן דוגמאות רבות בהיסטוריה של המוסיקה בהן המפיק אומר "בואו נשנה את הטמפו של השיר" או "בואו

ננסה כאן סולו חצוצרה" ולפתע נולד להיט נוסף. אחת הדוגמאות הבולטות למפיק מן הסוג הזה היא

George martin . מרטין הוא מלחין מעבד וגם מפיק מוסיקלי הידוע בעיקר בעבודתו עם הביטלס. מרטין הפיק

כמעט את כל אלבומיה ולא בכדי ידוע גם בכינוי "החיפושית החמישית". בשנת 1947 בהיותו בן עשרים ואחת

נרשם מרטין לבית הספר גילדהולד למוסיקה ודרמה בלונדון, שם למד שלוש שנים והתמקד בלימודי פסנתר

 ואבוב. לאחר הלימודים הייתה התעניינותו של מרטין בעיקר במוסיקה קלאסית והוא התמחה בהקלטת

מוסיקת בארוק ומוסיקה קלאסית.


בתחילת שנות השישים החל לעבוד עם להקת הביטלס כמפיק מוסיקלי . ניסיונו המוסיקלי העשיר של מרטין

תרם רבות למיצוי הפוטנציאל הרב שהיה גלום בשירים של הביטלס והיה אחראי על שילוב תוספות קלאסיות

בשירים. כמו כן היה שותף לתהליך היצירתי ביחד עם שאר חברי הלהקה וניגן בעיקר קלידים. רק מפיק בעל

השכלה וכשרון כשל מרטין יכול לקחת שיר כמו Eleanor Rigby (הכולל בסך הכל שני אקורדים) ולהפוך

אותו ליצירת מופת על ידי ליווי מבריק המועבד לרביעיית כלי קשת. או שיר כמו I Am the Walrus

שמתוזמר להפליא עם כלי נשיפה, מיתר ומקהלה. ישנן דוגמאות רבות המגלות את היותו מפיק על שהשפיע

על תעשיית המוזיקה והחברה בכלל.

מפיק חשוב נוסף מן הסוג הזה הוא Quincy Jones. הקריירה העשירה של קווינסי ג'ונס מורכבת לא רק מעבודתו

כמפיק. ג'ונס גם היה חבר בהרכבים שונים, עבד גם כסולן וכותב שירים, מעבד, מלחין לסרטים ואף עסק בכתיבת

ספרים. במהלך שישה עשורים עבד ג'ונס עם מספר רב של אמנים, בינהם : מיילס דייוויס, אריטה פרנקלין, ריי

צ'ארלס, מייקל ג'קסון ופול סיימון. עוד בהיותו צעיר התעניין ג'ונס במוסיקה.

למד חצוצרה ושר בלהקת גוספל מקומית. ג'ונס קיבל מילגה ללימודים ב Boston-based music school

Schillinger House אשר לימים נודע כ Berklee School of Music עבד כמעבד עם נגני ג'אז רבים וידועים ופעל

רבות גם בזירת הפופ שם היה אחראי על להיטים רבים. אחד ההישגים הגדולים של ג'ונס היו בהפקת אלבומו של

מייקל ג'קסון Thriller , אשר הפך להיות התקליט הנמכר ביותר בכל הזמנים (51 מיליון מכירות בעולם). אין ספק

כי על העיבודים באלבום זה יכול להיות אחראי רק מי שבקי לפני ולפנים ברזי המוסיקה והעיבוד בפרט. קווינסי

ג'ונס היה מועמד ל 79 פרסי Grammy וזכה ב 29 מתוכם כולל ה Grammy Legend Award בשנת 1991.


מפיק נוסף שראוי לציון הוא Eddie Kramer. אדי קרמר נחשב אגדה בעולם ההפקה ומאחוריו שלושים שנה של

עבודה עם היוצרים הגדולים ביותר בתולדות הרוק והפופ. קרמר למד פסנתר קלאסי, צ'לו וכינור ב South African

Collage of Music . ובגיל צעיר התעניין במוסיקה קלאסית וג'אז. רשימה חלקית של האומנים איתם עבד קרמר

יכולה להעיד לבדה על היקף ותרומתו של קרמק ( The Beatles, The Rolling Stones, Led Zeppelin, David

Bowie, Jimi Hendrix, Joe Cocker, Kiss, Traffic). קרמר היה אחראי על מספר רב של תקליטים גדולים

בתפקים שונים והשפעתו על מוסיקאים ומפיקים ממשיכה להדהד גם בימינו.


לסיכום, ישנם מפיקים מוסיקאים ויוצרים שונים מסוגים ורקעים שונים, אך אין ספק כי המפיק מהזן המובחר ביותר הוא זה שיודע את

מקצועות המוסיקה על בוריים, ממש כפי שראינו בדוגמאות המובאות במאמר זה.

למידע נוסף אודות לימודי הפקת מוסיקה - מכללת BPM .







חזרה לטיפים ומאמרים חזרה למעלה


bpm - המכללה לסאונד ומוסיקה מתקדמת