תעשיית המוסיקה – המדריך למוזיקאי העצמאי

כמוזיקאי עצמאי אתה מרגיש שאתה האדם הבודד ביותר בעולם. יש לך שירים טובים, אולי אפילו הקלטת סינגל או אלבום ולפתע אתה נשלח אל קו האש – לך תנסה לקדם את עצמך. תעשיית המוזיקה מורכבת מעשרות גורמים; חברות תקליטים, משרדי יח”צ, מנהלים אישיים ועוד עשרות בעלי תפקידים. התעשייה השתנתה לבלי היכר בשנים האחרונות ושחקנים חדשים נכנסו לשוק: החברות הסלולאריות, מיזמי אינטרנט, רשתות חברתיות ועוד.

בסדרת המאמרים הבאה ננסה לעשות קצת סדר בבלאגן ולסקור את הדברים הבסיסיים שצריכים להנחות אמן בתחילת דרכו – החל מבניית המופע, דרך השיווק ועד להפצת האלבום. אולם לפני שניכנס “בעובי הקורה”, חשוב שנעשה סדר בחלק מהמושגים העיקריים:

אמרגן (מנהל אישי):

אחת ההגדרות החמקמקות ביותר בתחום. גם כאשר מנהל העל מאיר קוטלר בכבודו ובעצמו (ארקדי דוכין, יהודה פוליקר, אביב גפן ועוד עשרות אמנים מצליחים) ניסה להגדיר את תפקידו המדוייק של מנהל אישי הוא התקשה להסביר אותו במילים פשוטות. אין שום הכשרה רשמית למנהלים אישיים, לרוב אלו אנשים המתמצאים בנבכי התעשייה, בעלי קשרים, אשר מאמינים באמן (ולאמן יש אמון מלא בהם) ומקדמים אותו ע”י ניצול הקשרים שלהם ותיאום כל החלקים בפאזל – סיבובי ההופעות, יחסי הציבור, חוזים וכו’.
כאמן מתחיל, מנהל אישי – אמרגן יכול להיות אפילו חבר טוב עם מעט קשרים בתחום שינהל עבורכם משאים ומתנים ו”ישמור” עליכם. שימו לב! העובדה שיש לכם מנהל אישי לא אומרת שתעבדו פחות קשה, ההיפך הוא הנכון. מנהל אישי הוא כלי וצריך לדעת להשתמש בו ו”להפעיל” אותו. לרוב רווחיו של המנהל האישי יגיעו בצורה של אחוזים מההכנסות שלכם, כאן אין סטנדרט והאחוז תלוי בסיכום שתשיגו איתו.

בוקינג:

בוקינג או בתרגום חופשי “מכירת/סגירת הופעות”. מדובר בעניין הטכני של ייזום הופעות (ז”א פנייה למועדונים, ועדי עובדים וכו’) ע”מ למכור מראש או לסגור הופעה של האמן, או במקרה הטוב יותר קבלת פניות ובקשות של אותם גורמים להופעות של האמן, תיאום התאריכים והסיכומים הכספיים. מי צריך את זה? כאמן מתחיל, במידה ואתם לא מוכרים ברמה הארצית, אין טעם להעסיק אדם או משרד שיעשה את הבוקינג . בתור התחלה משתלם יותר לעשות זאת בעצמכם או להפעיל חבר טוב שמאמין בכם. אף משרד בוקינג רציני לא ייקח תחתיו אמן ששמו אינו מוכר למקומות בהם הוא אמור להופיע. קחו בחשבון גם את העלויות, ברגע שמישהו עושה לכם את הבוקינג הוא זכאי לחלק מההכנסות בהופעה, שבשלב הראשון בקריירה גם ככה אינן גבוהות (לרוב עלות הבוקינג נעה בין 10-30% מהמחיר בו נמכרה ההופעה או מהכנסות מכירת הכרטיסים תלוי בהסכם שהושג). רק ברגע שייווצר ביקוש להופעות שלכם ותקבלו פניות ממקומות שונים כדאי שתתחילו לחפש משרד בוקינג.

יחסי ציבור:

משרדי יחסי ציבור מטפלים במיצוב התדמיתי של האמן ובקידומו בכלי התקשורת השונים. משרד יחסי הציבור שלכם הוא שמייצג אתכם מול העיתונות, הרדיו והטלוויזיה. הם אלו שיסגרו לכם ראיונות בעיתונות, ילוו אתכם, ייעצו לכם מה לומר ואיך וידאגו שהפרסום יהיה חיובי. בכל הקשור בנושא מוסיקה , משרד יחסי ציבור יקדם את ההופעות שלכם, יפיץ את הסינגלים והאלבומים לכלי התקשורת וידאג שהשירים ‘