שיטות הלחנה ויצירה שיעזרו לך לצאת מהקופסא

כל אמן מכל סוג מתמודד עם משברים יצירתיים, או יצירות שנוטות לחזור על עצמן עקב שיטות יצירה קבועות. ה"יובש" המוזיקלי יכול לתקוף כל סוג של יוצר והסיבות לכך לא תמיד ברורות. מה שברור הוא שלכל משבר יצירתי יש פיתרון. במהלך מאמר זה ננסה לתת כלים ליציאה מהקופסא ההלחנתית\יצירתית שנכנסתם אליה ובתקווה לקבל גם כמה יצירות שירעננו אפילו אתכם.

 

לפרטים ומידע על הקורס המקיף לזמרים-יוצרים במכללת BPM

 

איך לצאת מהקופסא – לשנות גישה

אחד הדברים הכי חשובים להבין בעת יצירה אשר יכול לעזור לכם להגיע ליצירות אמיתיות ונאמנות יותר לכם, היא ההבנה כי לא צריך מצב רוח מסוים או הקשר מדויק בכדי ליצור או להלחין. היצירה שלכם לא חייבת לעסוק בנושאים שהתרגלתם כל חייכם לכתוב עליהם. התנסו גם בכתיבה של נושאים שבד"כ אתם לא מחשיבים לאזור הנוחות שלכם, או אפילו נושאים סתמיים לחלוטין. הרי כותבי 'סיינפלד' עשו מכתיבה על כלום קריירה…

 

גישה שחשוב לאמץ היא שמשמעת חזקה יותר ממוטיבציה – כתיבת ויצירה, כמו כל כישור, הוא שריר שמצריך אימון מתמיד. לכן חשוב לעסוק בכך ולהמשיך ליצור גם אם המצב רוח שלכם לא בדיוק שם.

 

בנוסף, חשוב לאמץ גישה שלא כל יצירה שלכם חייבת להיות יצירת המופת שלכם. לפעמים ליצור רק לשם היצירה, האימון והפרייה של ה"שרירים" הכרוכים בתהליך יכולה להספיק בכדי לקחת אתכם לשלב הבא בכתיבה שלכם ואף לפתוח לכם עולמות יצירתיים שלא הכרתם.

 

יונתן דגן (J.Viewz) ואיתי לוקאץ' מסבירים על איך להתמודד עם מחסום יצירתי בסדנאות אמן במכללה


 

הלחנה דרך כלי נגינה שונה

לרוב היוצרים יש את כלי הנגינה שלהם. בין אם זה פסנתר, גיטרה או תופים, סביר להניח כי חלק ניכר מהאינטואיציה המוזיקלית שלכם מושתת על השימוש בכלי הספציפי שלכם. אין בעיה עם זה ברוב המקרים, אך לאחר תקופה ארוכה בה תשתמשו באותו כלי עם אותה שיטת הלחנה, סביר להניח כי חלק מהיצירתיות שלכם תישחק במובן מסוים.

פיתרון לא רע לכך הוא לנסות להלחין דרך כלי נגינה אחר. בין אם זה ללמוד כלי נגינה חדש בעצמכם (מומלץ!), להלחין לנגינה של מישהו אחר או אפילו לנסות להלחין בלי כלי נגינה בכלל (במידה ואתם רגילים להלחין עם) יכולה להוציא ממכם יצירות שאף אתם תודהמו כמה הן יהיו שונות ממה שאתם מכירים.

 

הלחנה דרך תוכנת סאונד והפקה

בעולם המוזיקה של היום, מאוד פופולארי ליצור ולהפיק באולפן ביתי. המון מוזיקאים מעדיפים ללמוד תוכנת סאונד והפקה, ובצדק – הידע שנרכש ברגע שתופסים את נקודת המבט ההפקתית מוסיפה פן חדש לגמרי ליצירה. להתמקצע בסאונד והפקה יכול לעזור לכם גם בעתיד במידה ותפיקו את היצירות שלכם עם מפיק מוזיקלי מקצועי.

רוצים להקים אולפן ביתי ולא יודעים איך? כנסו למדריך של מכללת BPM למתחילים בתחום האולפן הביתי!

היכולת לנסח במונחים מקצועיים את מה שאתם רוצים מהיצירה\מהמפיק שלכם היא מאוד מוערכת ולעיתים אף נדירה בתעשיית המוזיקה של היום.

בנוסף, למידה של הפקה בעצמכם יכולה להוסיף לכם מוזיקליות ומקצועיות רבה ליצירות שלכם, שכן במקום להיות מוגבלים לכלים שיש לכם באופן פיזי בבית, אתם יכולים גם להשתמש במחשב בכלים דגומים או אלקטרוניים – האפשרויות הופכות לבלתי מוגבלות.

 

הלחנה דרך קאברים

ביצוע גרסאות כיסוי ליצירות קיימות היא אחד הדברים הראשונים שמוזיקאי יעשה ככל הנראה בתהליך הלמידה. ללמוד את המוזיקליות, הניואנסים והאופי של יוצרים מוצלחים משתיתה באופן מודע ותת-מודע השפעות אשר מלוות אותנו באופן צמוד בתהליך היצירה.

אז קחו את הקונספט לשלב הבא – עשו קאברים לשירים שאתם לא אוהבים, עשו קאברים שמשנים לחלוטין את אופי היצירה המקורית, או אפילו הלחינו אותה מחדש לגמרי!

כל עוד תמשיכו לגעת בחומרים מוזיקליים שונים ומגוונים, ולתת עליהם גם את הטאץ' האישי שלכם ייפתח אתכם מאוד ואף יכול להביא אתכם ליצירות משלכם שהתחילו כקאבר והפכו לשלכם מרוב שאיבדו את הצבע המקורי שאפיין אותם.

 

סיכום

חשוב לנו לחזור על המסר כי כתיבה ויצירה הם כמו שרירים, אשר פועלים הכי טוב כשמאמצים אותם באופן מתמיד. חשיבה מחוץ לקופסא תקבל הגדרה שונה לכל אדם שונה, זהו תפקידכם כיוצרים למצוא תמיד איך לחדש לעצמכם ובכך לחדש גם לקהל הפוטנציאלי שהולך לשמוע את היצירות שלכם. בהצלחה!

 

לפרטים על קורסים לזמרים-יוצרים במכללת BPM