מאחורי הקלעים של שיתוף הפעולה בין BPM ו”תדר”

(מתוך עמוד האינסטגרם של התדר)

שיתוף הפעולה בין BPM לבין “תדר”, הפופ-אפ רדיו בר התל אביבי נמשך כבר שנה שלישית ומגדיר מחדש את מקומו של הרדיו בתרבות המוזיקה בישראל. “תדר” הוא מיזם רדיו שפועל בכל שנה מלוקיישן אחר בעיר למשך 3 חודשי הקיץ בלבד ומארח אמנים ו-DJ’s לסטים והופעות חיות לאורך הקיץ. השנה חזר הרדיו לבית רומנו (רחוב יפו 9), תל אביב, שם הוא יארח גם תערוכות ואפילו אירועים קולינריים עם מסעדת פופ-אפ מיוחדת.

על הצד הטכני המורכב של הקמת תחנת השידור אחראים פבל גומון, בוגר לימודי מוסיקה והפקה (BSP) ב- BPM ואיש תפעול במכללה, והטכנאי אורי קדישאי מטעם “תדר”, והם הכניסו אותנו אל מאחורי הקלעים של הפרויקט וסיפרו לנו איך מקימים תחנת פופ-אפ רדיו.

פבל גומון: “כשניגשים לבנות אולפן רדיו מתייחסים אליו כאל אולפן “רגיל” כלומר, יש שרשרת הקלטה של מיקרופון שמוזן לתוך פריאמפ ומשם לקומפרסור ואיקוולייזר שממשיכים לתוך מכשיר הקלטה כלשהו, אם זה טייפ סלילים בעבר ובין אם זה מחשב כיום. מרגע שיש לנו חדר כזה, כל מה שנשאר עכשיו זה לשדר את זה החוצה והתדר בחרו לחבק את הקידמה ולהפוך את זה לרדיו אינטרנטי. ברגע שהמידע המוקלט (שיר\עדכון תנועה\מצב ההיפסטרים בקהל) מוקלט למחשב, הוא עובר בזמן אמת לשרת אינטרנטי בצורה הכי פשוטה שיש – מעלים את זה לאתר כלשהו כמו פודקאסט למשל”

איפה בכל זאת מורגש השוני מאולפן רדיו רגיל?
“האתגר מתחיל ברגע שמנסים להסב רכב כמו ה – GMC לאולפן שמתפקד ב- 100 אחוז ויכול להכיל עד 5 אנשים. הכל חייב להיות סופר מדויק עם דגש על בנייה לגובה ובקומות (פועלים על משטחים בגבהים שונים כדי לצמצם את הרוחב והעומק שהציוד יתפוס במקרה והוא יהיה על שולחן בגובה אחיד). ספציפית בתדר יש עוד “בעיה” והיא ההופעות של התקליטנים האורחים. זה יוצר עומס על טכנאי השידור שנאלץ לעבוד במקום מאוד קטן עם המון ערוצים”.

(מתוך עמוד האינסטגרם של התדר)

אורי מ”תדר”, איך אתה יכול לסכם את שיתוף הפעולה עם BPM מהצד שלכם?

“הציוד המקצועי והסיוע הטכני שאנחנו מקבלים מהמכללה הוא שגורם לתדר לקרות! בנוסף, אחד מהעקרונות החשובים שמאחורי התדר הוא פיתוח ועידוד יצירה ועשייה מוזיקלית מקומת. מכללת BPM מאפשרת לנו לממש את זה כל פעם מחדש וזורמת איתנו גם ברעיונות הפרועים שמאפשרים ליצירה לצאת החוצה ולמקום לצמוח ולגדול”.

השנה נוסף לאולפן הרדיו גם אולפן הקלטות, מה מתוכנן שם?
“אולפן ההפקה וההקלטות פועל בנפרד לניידת השידור ומאפשר עוד מקום לייצר בו תוכן מוזיקלי. כבר שודרה הופעה בלייב מהאולפן הזה (של ההרכב shame on us) והוא כרגע עובר רענון ומתיחת פנים בזכות המכללה. כרגע המקום עדיין משמש את הצמד רד אקסס ובקרוב יפתח לשימוש מלא של התדר. מתוכננים לצאת תוצרים מגוונים בחודשים הקרובים שיכללו ציוות מפיקים ותיקים וצעירים, כיתות אומן ועוד. בקיצור – מרגש”.

למה הקהל יכול לצפות השנה מ”תדר”?
“התדר מתחדש כל שנה ומחפש דרכים מעניינות להפתיע את המאזינים, הצופים והבליינים. זו השנה החמישית של הפרויקט השאפתני והשנה אפשר להגיד שממש נבנה קומפלקס אומנות ומוזיקה. בנוסף לבר ותחנת הרדיו שבלב המתחם יש גם מסעדה קבועה, גלריה רב תחומית, כאמור גם אולפן הפקה (ממש בקרוב) ומערכת סאונד מושקעת במיוחד”.

לפרטים על כל מה שמצפה לכם השנה ב”תדר” בואו לבקר באתר : http://teder.fm

לפרטים נוספים על קורס הרדיו לחצו כאן