דברים שאסור לכם לעשות באולפן הממוחשב

מאת: עמית מגן

לקראת סדנת מבוא לאולפן הממוחשב שתתקיים במכללת BPM, ביקשנו מעמית מגן (ראש מגמת סאונד) שיפרט לנו מה אסור לעשות לפני שמקימים את האולפן הממוחשב.

לא לרוץ לקנות ציוד

אתם נכנסים לעולם חדש ומרתק ומלא בצעצועים מפתים – יש להיזהר לא להתחיל לקנות ציוד ללא הכרה.
כפי שלא הייתם נוסעים לחופש במדינה חדשה מבלי לברר קודם לאן אתם נוסעים, באיזה מלון אתם מתאכסנים, מה האטרקציות הקיימות וכ”ד, כך גם מומלץ לערוך סקר שוק מעמיק לפני רכישת ציוד בכדי להימנע מלהשקיע כסף רב בציוד שאינו עונה לדרישות העבודה שלכם או ציוד שהוא הרבה יותר ממה שאתם זקוקים לו. זיכרו שתמיד יש עוד דעה, עוד מידע ועוד אפשרויות ולא תמיד אתם באמת חייבים משהו, אתם לפעמים אתם פשוט רוצים אותו.

לא לבנות חדר אקוסטי

לתלות ספוגים על הקירות ולקרוא לזה חדר אקוסטי מטופל זו טעות. אומנם לספוגים יש תפקיד בטיפול אקוסטי מקצועי, אך הטיפול הוא ספציפי לבעיית הידהוד ותו לא. טיפול אקוסטי כולל בחדר הוא משמעותית מורכב ומעמיק יותר וללא המידע וההבנה הנכונה, אפשר אף לפגוע בחדר שבמקור מצלצל יפה. גם במקרה זה יש לחקור וללמוד מהו טיפול אקוסטי איכותי לחלל ולפעול בהתאם לתקציב. ואגב, לקרטוני ביצים אין תכונות סגולה אקוסטיות, זוהי אגדה אורבנית.

לא למלא את המחשב בכלי עבודה

אחד מההטבות באולפן של ימינו היא כמות כלי העבודה לעיצוב סאונד, כלי נגינה וירטואלים וגאדג’טים דיגיטלים אחרים הזמינים לנו בלחיצת קליק. זה נפלא כמובן, אך מבחר עצום כל כך מוציא את הפוקוס מהסיבה לשמה ישנו אולפן – שזה יצירת מוסיקה. אין טעם לאגור עוד ועוד, עדיף להתמקצע על כלי עבודה ונגינה בודדים ולהוציא מהם את המיטב מאשר לדעת מעט מאוד, אם בכלל, על הרבה. בכך אנו מפוקסים יותר ביצירה ולא באגרנות, זכרו שלא כל הנוצץ הוא זהב ולא כל כלי חדש הוא בהכרח טוב יותר.

לא ליצור למגירה

אתם בעולם חדש של יצירה בסביבת אולפן, השאיפות שלכם גבוהות וזה לא מפליא, הקשבתם לכל כך הרבה שירים ואלבומים ונגנבתם מההפקה ואתם רוצים להגיע לתוצאה דומה. חשוב לזכור שרוב הסיכויים שהשיר שאתם אוהבים בוצע על ידי אמנים, מפיקים, טכנאים וחברות תקליטים עתירות תקציב ובעלי ניסיון רב. לא סתם השירים נשמעים טוב כפי שהם נשמעים והשיר שלכם הוא רק התחלה של דרך פוריה וחדשה, לכן אל תתבאסו. סביר להניח שהיצירות הראשונות שלכם לא ישמעו באותה הרמה של שאיפותיכם וזה בסדר גמור. עם הרבה עבודה והשקעה וניסיון גם אתה תצליחו להדביק את שאיפותיכם, אך בנתיים אל תפסיקו ליצור ולשחרר, ליצור ולשחרר. כמה שיותר יותר טוב, רק ככה מתקדמים ואני מבטיח לכם שאפילו הלהקה האהובה עליכם בתחילת דרכה, לא נשמעה דומה לאיך שהיא נשמעת כאשר אתם מאזינים ללהיט שלה שהוקלט אחרי שהיא צברה מספיק ניסיון.
במילים אחרות, אל תחצרו למגירה, יצירה מוסיקאלית שלא משוחררת לעולם היא תפוח שלא הבשיל. יש לתת לפרי לצבור אוויר, אבק וחיים.

להקשיב לכולם ולא להקשיב לאף אחד.

קחו מידע ודעות מכל אחד ואחת, קחו את מה שמתאים לכם, זיכרו שהם גם צודקים וגם טועים. אפילו “החוקים” הרשומים לעיל הינם רק הצעות ותאו לא, אל תשכחו להאזין לאדם החשוב ביותר, אתם עצמכם. לכו עם האמת שלכם,!KEEP IT REAL

הסדנא מתקיימת במכללת BPM, בן אביגדור 3 תל אביב, ביום שלישי, 22.12 בשעה 18:00
נא לא לאחר